De dømmer mig :-(

Hej.
 Jeg har et problem som fylder rigtig meget i min hverdag, og som jeg håber i vil hjælpe mig med. Jeg er 13 år gammel.  Jeg har haft 3 kærester det seneste år, og jeg har været rigtig glad for dem allesammen. Jeg oplever tit at blive kaldt billig, fordi jeg havde kærester med omkring 2-3 uger imellem hver. Jeg lavede nogen ting med dem alle (ikke sammen allesammen) for eks. At få finger og give handjob.

Jeg ved godt at jeg er under den sexuelle lavalder, men jeg følte mig klar til det. Min ene ekskæreste og jeg har et rigtig dårligt forhold sammen nu, og han har fortalt det med at han havde givet mig finger til nogen af sine venner, men efter en måned er det kommet ud til hele komunen, så alle nu ved det.

Han har sagt at jeg har fået finger mange gange af forskellige personer, og jeg synes det er rigtig ubehageligt at der tit er folk der spørg om det er rigtigt at jeg har fået finger. For det meste siger jeg bare ‘ja’ og håber på at de ikke spørger videre ind til det.

Jeg føler mig bare mere klar til de ting, end andre gør, og det kan jeg ikke forstå hvorfor folk har et problem med. Jeg synes ikke det er okay at mene at jeg er en dårlig person fordi jeg har hygget mig med nogen drenge, og skiftet kæreste lidt hurtigt.

Jeg kan godt sætte mig ind i at hvis man kun ved de 2 ting om mig, så kan det være svært at sige at jeg ikke er billig – men det er jo ikke fordi jeg går rundt i korte nederdele og nedringede trøjer. Jeg er en livsglad pige, kort sagt elsker jeg mit liv – jeg er bare så træt af folk der dømmer mig før de kender mig. Jeg bliver rigtig ked af det når folk siger jeg er billig eller ulækker. Hvad skal man gøre ved det? Jeg undskylder for at det ikke er så godt forklaret, men det er svært at forklare det hele.

Mange sørgelige hilsner, L…. 🙁

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L
Jeg kan sørme godt forstå, du bliver ked af det og gerne vil have nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre… Jeg synes, du beskriver din situation og dine oplevelser meget fint (selvom der sikkert er meget mere at fortælle…).
Det er hårdt at blive dømt som billig (og ulækker), når man ikke synes, man er det. Det lyder som om, det er dem, der ikke kender dig, der er mest interesserede i, hvad du har lavet sammen med dine ekskærester, særligt én af dem… Mest fordi han har fortalt om, at han har givet dig finger. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er ubehageligt, at folk (du nærmest ikke kender) bare spørger, og jeg tænker, at det i virkeligheden ikke kommer dem ved. Hvad synes du? Ville du have mod på at sige til dem, at du ikke har lyst til at fortælle om det?

Jeg synes, det er forståeligt, at du bare svarer ’ja’, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan du mon har det, hvis de ikke stopper med at spørge ind til det…? (Måske er det grænseoverskridende for dig at skulle svare på, om du har fået finger eller ej.) Det, at være tæt sammen med en dreng, tænker jeg, er noget privat, der foregår mellem, i dette tilfælde, dig og din (eks)kæreste.
Hvad tænker du om at snakke med din ekskæreste og bede ham, om at lade være med at fortælle om det? Kunne du prøve at sige, at du bliver ked af det, når folk, der ikke kender dig kommer og stiller spørgsmål til, hvad I har lavet? Tror du, han ville tage det alvorligt? Du kan evt. skrive det til ham på en SMS eller til hans indbakke på Facebook (hvis du har sådan en profil?). Så behøver du ikke at skulle snakke med ham et sted, hvor andre hører på det…

Jeg har lyst til at foreslå dig, at du næste gang du får en kæreste, måske kan snakke lidt med ham om, at du synes, det er privat, det I laver sammen og at du har lyst til, at I kun taler med hinanden om det… (Det kan være en god måde at lære at stole på hinanden.)
Som jeg tidligere skrev, lyder det som om, at dem der dømmer dig mest, er nogen, der ikke rigtig kender dig, men som tror på historier, de har hørt… Har du nogle søde veninder, du kan stole på og snakke med om det? Det kan være rart at have nogen at støtte sig op af, når man bliver ked af det, og i virkeligheden er det måske dine veninders mening om dig, der betyder mest for dig…
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag. Hvis du får brug for at ’snakke mere’ om det, så tænker jeg, at det kunne være rart for dig at chatte med en rådgiver på UngeChatten. Rådgiveren vil også kunne spørge lidt mere ind til din situation, og måske kan I sammen komme frem til nogle andre forslag.
Mange hilsner,
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!