Brev
Dårligt vær dag
Hej BørneTelefonen. Jeg skriver til jer, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg flyttede skole da jeg gik i 8 klasse pga det faglige ikke var godt nok. Jeg er rigtig god til at få nye venner og jeg er en meget åben person.
Jeg går i niende klasse nu og jeg hader det. Jeg hader min klasse, jeg har det godt med en person i klassen, men nok bare fordi jeg ingen andre har.
Jeg over vejer at skifte, og jeg har flere gange bare brudt sammen og været tæt på at gå hjem. Mine forældre ved godt jeg ikke kan lide nogle i min klasse, men de ved ikke hvordan jeg har det.
Jeg snakker med min bedsteveninde om mine problemer, jeg ved ikke om jeg skal flytte skole, synes bare det er sent når det er niendeklasse, hvad skal jeg gøre. Plz hjælp mig, har det dårligt vær dag, og rigtigt hårdt at holde en glad facade oppe
Hilsen pigen der hader sin klasse
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er trist for dig, at du ikke er faldet til i din nye klasse. Du skriver, at du normalt har let ved at få venner, og at du er en åben person. Sommetider er det desværre ikke nok. Man kan godt være så uheldig at komme i en gruppe, hvor det er meget svært at blive en del af fællesskabet.
Hvis du er kommet i en klasse med meget faste grupper, hvor der ikke er plads til nye, kunne det meget vel tænkes, at der også er andre i klassen, der har det som dig. Prøv at forestille dig dine klassekammerater. Mon der skulle være andre end dig, der føler sig udenfor?
Det er ikke fordi, det ændrer på din situation, men sommetider kan det godt hjælpe lidt, hvis man får en fornemmelse af, at man ikke er alene med sine problemer. Og sommetider kan det hjælpe at tænke, at det ikke er din skyld, at du er udenfor fællesskabet. Men at det skyldes en lukket klassekultur med faste grupper.
Det er en del af dine læreres arbejde at hjælpe eleverne, så alle trives. Også selv om I går i 9.kl. Så der bør være mulighed for at få hjælp fra en lærer. Men det kræver, at du er villig til at smide den glade facade og fortælle, hvordan du har det. Måske skulle du tage mod til dig og forsøge at kontakte en lærer, du tror er god til at lytte til dig.
Du skriver, at du hader din klasse. Jeg kan godt forstå, at du føler det sådan. Men jeg vil opfordre dig til at prøve at kigge på hver enkelt i klassen. Er det mon virkelig alle, du hader - bortset fra den ene kontakt, du har. Eller kunne der være en mulighed for, at der er en enkelt eller to mere, som du ikke hader, og som du kunne komme tættere på?
En lille sammenligning:" Hvordan spiser man en elefant?" " Man tager én bid ad gangen."
Hvis det var en mulighed, kunne du måske tage initiativ til, at I kunne ses og lære hinanden at kende. Prøv at tænke på, hvad du plejer at gøre for at få nye venner og forsøg at gøre det samme her.
Måske har du allerede prøvet det, jeg her har foreslået. Hvis det er tilfældet, er der den mulighed, at du skifter klasse. Det er selvfølgelig sent, som du skriver, men kan du forestille dig, at du skal gå et helt skoleår og have det dårligt hver dag? Nej, vel?
Du har snakket med din veninde om dit problem. Nu er det på tide, at du får fortalt dine forældre, hvordan du har det bagved den smilende facade. Jeg synes, at du skal snakke de forskellige muligheder igennem med dine forældre: At involvere en lærer, at tage kontakt til enkelte af dine klassekammerater eller at skifte klasse. Jeg er sikker på, at du vil føle dig lettet, når du har fået smidt facaden. Det er ikke nemt, men det er bedre end at fortsætte med at være trist hver dag.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!