Brev
Corona-mobning
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år, og jeg har rødder tilbage i Kina. Så derfor har jeg et kinesisk udseende, og her for tiden bliver jeg mobbet med at jeg har corona.
Jeg bliver både mobbet af min egen klasse, og min parallelklasse. Hvis jeg for eksempel havde en aftale hos lægen, og jeg skulle afsted, kunne min klasse finde på at sige at jeg skulle have et corona tjek, eller hvis jeg går forbi vores parallelklasse, kunne de finde på at råbe at jeg havde corona og alt muligt.
Men det værste er nok at gå forbi en stor gruppe som står og snakker, for de kan finde på at råbe efter én, og spørge om jeg har corona, eller at jeg bare skal skride tilbage til mit land.
Det gør mig virkelig ked af det, og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med det her problem.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
27.4.20
Kære pige på 12 år.
Jeg kan læse på dit brev, at du bliver mobbet for tiden. Det er rigtigt skidt, at du går på en skole, hvor man kan risikere at blive ramt af tarvelige kommentarer. Jeg kan læse, at du (og sikkert også andre) må gå og dukke nakken – for man kan risikere, at nogle råber af en. Mobning med corona er tegn på, at noget er galt på skolen
Der må gøres noget. Lærerne skal vide, hvordan det er fat. Så kan de sammen tale om, hvad de vil gøre ved den dårlige og utrygge stil på skolen. For det er deres job – og lærerne er interesserede i at mobningen stopper. Næste gang går mobningen ud over andre end dig.
Du fortæller ikke noget om, hvem du har talt med på skolen. Har du overhovedet talt med nogen om mobningen? Der kan være mange grunde til at gå stille med det, man har oplevet. Når man bliver mobbet, kan man føle at alting bliver værre, hvis man skal fortælle om det. For så føler man, at man skiller sig endnu mere ud. Som mobbeoffer kan man næsten komme til at skamme sig – men det er jo helt forkert!
Når børn og unge har det svært, så er det faktisk de voksnes ansvar at hjælpe. Det kan måske føles svært at overskue, men ville du turde tale med dine forældre om det? Jeg ved, at de allerfleste forældre gerne vil vide, hvis deres barn har det svært. For så får de chancen for at hjælpe. Måske skal du sammen med dine forældre tale med dine lærere?
Det er sådan, at skolen altid skal gøre noget, hvis de ved, der er mobning. Og de skal også have en plan for, hvordan de stopper mobningen. Så hvis dine forældre eller måske en anden voksen, du er tryg ved, taler med skolelederen og fortæller om mobningen, så SKAL skolen altså gøre noget ved.
Skolelederen vil gerne vide, hvis mobningen ikke stopper. For i sidste ende er det hendes/hans ansvar, at alle trives.
Jeg håber, at du har mod på at sige det til en voksen, der kan hjælpe –  både dig – og de børn, som måske bliver mobbet næste gang. Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på tlf.:116111.
Kærlig hilsen Børnetelefonen