Corona-mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

27.4.20

Kære pige på 12 år.

Jeg kan læse på dit brev, at du bliver mobbet for tiden. Det er rigtigt skidt, at du går på en skole, hvor man kan risikere at blive ramt af tarvelige kommentarer. Jeg kan læse, at du (og sikkert også andre) må gå og dukke nakken – for man kan risikere, at nogle råber af en. Mobning med corona er tegn på, at noget er galt på skolen

Der må gøres noget. Lærerne skal vide, hvordan det er fat. Så kan de sammen tale om, hvad de vil gøre ved den dårlige og utrygge stil på skolen. For det er deres job – og lærerne er interesserede i at mobningen stopper. Næste gang går mobningen ud over andre end dig.

Du fortæller ikke noget om, hvem du har talt med på skolen. Har du overhovedet talt med nogen om mobningen? Der kan være mange grunde til at gå stille med det, man har oplevet. Når man bliver mobbet, kan man føle at alting bliver værre, hvis man skal fortælle om det. For så føler man, at man skiller sig endnu mere ud. Som mobbeoffer kan man næsten komme til at skamme sig – men det er jo helt forkert!

Når børn og unge har det svært, så er det faktisk de voksnes ansvar at hjælpe. Det kan måske føles svært at overskue, men ville du turde tale med dine forældre om det? Jeg ved, at de allerfleste forældre gerne vil vide, hvis deres barn har det svært. For så får de chancen for at hjælpe. Måske skal du sammen med dine forældre tale med dine lærere?

Det er sådan, at skolen altid skal gøre noget, hvis de ved, der er mobning. Og de skal også have en plan for, hvordan de stopper mobningen. Så hvis dine forældre eller måske en anden voksen, du er tryg ved, taler med skolelederen og fortæller om mobningen, så SKAL skolen altså gøre noget ved.

Skolelederen vil gerne vide, hvis mobningen ikke stopper. For i sidste ende er det hendes/hans ansvar, at alle trives.

Jeg håber, at du har mod på at sige det til en voksen, der kan hjælpe –  både dig – og de børn, som måske bliver mobbet næste gang. Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på tlf.:116111.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!