Brev
Bøjle?
Hej, jeg er en pige på 9år har lige fået at vide af tandlægen at jeg skal have bøjle på, men er bange for at min klasse vil mobbe mig begrund af det.
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvad de andre i klassen vil sige, når du får bøjle på. Har du mon oplevet, at andre i klassen i klassen er blevet drillet med deres bøjle..? Jeg tænker, at der findes måder at vise andre, at man selv har det fint med at have bøjle… Hvad tænker du, hvis jeg foreslår dig at fortælle helt selvsikkert om, at du har fået lov af tandlægen til at få bøjle på..? Tror du, det ville hjælpe, hvis du viser, at du selv synes, det er helt fint? Og fortæller lidt om, hvornår og hvor længe du skal have den på..? Jeg håber, mit svar kan være en lille hjælp til at finde ud af, hvad du vil sige og gøre. Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!