Brev
Bøjle
Hej bb.
Jeg er 12 år og går i 6. Klasse . Og jeg skal snart have togskinner. Jeg er mega mega mega bange for at jeg vil blive mobbet i skolen med det ! For der er en anden i min klasse der har fået det ! Og hun blev mobbet ! Men jeg er den populærestes i min klasse, men er bare bange for at jeg vil stoppe med at være det – når jeg for bøjle
Pless svar hurtigt !
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind, og fortæller om dine bekymringer for at blive mobbet. Hvis først vi begynder at gå og spekulerer over om noget vil ske, kan det nogen gange komme til at fylde helt vildt meget i tankerne, mon du har det lidt i den retning?
Jeg kan godt forstå, hvis du spekulerer over om du vil blive mobbet, er det mon noget du har talt med nogen om? Hvad vil dine venner mon sige til det, hvis du fortæller dem, at du skal have bøjle på? Du beskriver i dit brev, at du er populær i din klasse. Har du tænkt over hvorfor du er populær? Vil du selv vælge dine venner alt efter hvordan de ser ud, eller ud fra hvordan de er? Hvis en af dine gode veninder skulle have bøjle på, ville du så stoppe med at være sammen med hende?
Det er jo ikke noget du helt selv kan bestemme at du skal have bøjlen på, måske synes dine venner, det er synd for dig, eller irriterende for dig og vil bakke dig op og støtte dig, har du tænkt på det?
Er det en ide for dig, at fortælle din lærere om dine bekymringer for fremtiden? På den måde kan dine lærere være ekstra opmærksomme på, hvordan I sammen har det i klassen. Er det oven i købet en ide for dig, at fortælle dem om den anden pige i din klasse, der blev mobbet? Mobning i en klasse er ikke ok, og det er de voksnes ansvar at hjælpe med at bedre det, så I kan have det godt sammen i klassen, men de er nød til at vide det sker. Er der mon en bestemt lærer, du tænker på, som det kunne være godt at tage denne snak med? Måske din klasselærer?
I dit brev fortæller du, at du snart skal have bøjlen på, det kan være at sommerferien næsten er begyndt så? Måske skal du i ferien være sammen med nogle af dine klassekammerater, og dermed vænner de sig til at se dig med bøjlen på i løbet af ferien. På den måde kan det være de slet ikke tænker over at den er der, når I skal i skole efter sommerferien. Jeg tænker om du måske også kunne snakke med dine forældre om, hvilke tanker du har? Det kan være rart at dele dem med nogen, man ved, der vil støtte en og husk så på hvor flotte tænder du får, når bøjlen igen kommer af.
Hvis bøjlen bliver ved med at fylde meget i dine tanker, kan det være en ide for dig , at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der kan du tale med en rådgiver om, hvad der bekymrer dig ved bøjlen. En helt anden mulighed for dig, kan det være at fortælle din tandlæge om dine bekymringer, det kan være han har nogle helt andre løsninger til dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen