Brev
bliver slået i klassen
jeg er en pige på 15 år går i 8 klasse,
jeg har nogle gode venner i klassen, men der er en pige som der har drillet mig før med mit tøj, hun er så stoppet med det nu men hun er begyndt på at slå mig ret hårdt,
jeg har sagt til hende at hun skal stoppe men hun griner bare og tror at jeg tror at det er sjovt,
jeg er ikke glad for skole og det gør det ikke ligefrem bedre at der er en der slår mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er selvfølglig ikke i orden, at hun går og slår på dig. Og det er godt, at du har sagt fra, selvom hun åbenbart ikke respekterer det.
Det gode er, at du har gode venner i klassen. Så står du ikke alene. Har du talt med dem om det?
Måske kan de hjælpe?
Det er altid en god idé at tale med nogen om sine problemer, så man ikke skal gå alene med dem.
Du kunne også prøve at sige det til hende igen på et tidspunkt, hvor der ikke er andre til stede?
Jeg synes, at du skal sige til hende, at det gør ondt, når hun slår, og at det på ingen måde er sjovt. Du kan spørge hende, hvorfor hun gør det og samtidig sige, at du gerne vil have, at hun lader være.
Det kan selvfølgelig være rigtig svært at sige sådan direkte, men prøv om du ikke kan.
Hvis det ikke hjælper at tale med hende selv, og det heller ikke hjælper at få hjælp af vennerne, så er du nok nødt til at bede din klasselærer om hjælp.
Det er vigtigt, at din lærer ved, at du ikke er så glad for at gå i skole for tiden. Så I kan få en snak om dét også.
Din lærer kan også hjælpe pigen til at stoppe med at slå og sørge for, at hun kan være med i klassefællesskabet på en god måde.
Uanset hvad, så skal du vise hende, at du ikke vil have det. Hun skal tydeligt forstå, at hun overskrider en grænse, som man ikke må overskride, når hun slår dig.
Jeg håber meget, at det løser sig, så du kan blive gladere for at gå i skole.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen