Brev
bliver mobbet
hej jeg er en dreng på 10 år der bliver mobbet jeg bliver bagtalt kaldt grimme ting og bliver nogen gange trukket hen af jorden
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10 år
Mange tak for dit brev. Mobning er en meget alvorlig ting, der skal sættes en stopper for. Derfor er det bare så godt, at du har haft mod til at skrive ind til os og fortælle om det.
Det lyder rigtig ubehageligt det, du har været udsat for. Alle børn og unge har brug for at føle sig trygge og accepterede, og derfor kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er hårdt at være dig lige nu.
Der er ingen, der fortjener at blive mobbet, og du skal vide, at det ikke er dig, der er noget galt med – men det fællesskab, som du er en del af, der ikke fungerer, som det skal.
Det er rigtig vigtigt, at du ikke går med det alene. Derfor vil jeg først og fremmest anbefale dig at tage fat i en voksen, som du føler dig tryg ved, og fortælle ham eller hende, at du bliver mobbet. Det kan f.eks. være dine forældre, din klasselærer eller en helt anden, som du føler dig tryg ved. Mange børn og unge føler en lettelse ved at få det sagt til nogen, og ofte er det et stort skridt på vejen til at få stoppet mobningen. Hvis du beslutter dig for at fortælle det til dine forældre, kan de måske gå videre med det til din klasselærer, så hun eller han kan være med til at sørge for, at dine klassekammerater lærer, hvordan man skal behandle hinanden ordentligt. Din klasselærer skal hjælpe dig, hvis du fortæller det.
Der er også mange børn og unge, der fortæller, at det har hjulpet dem, hvis der har været en i klassen, der har turde sige fra og vise, at han eller hun gerne vil være sammen med den, der bliver mobbet. Hvis du har en i klassen, der måske kunne give dig den støtte, var det måske også en idé at snakke med ham eller hende?
Det kan måske også hjælpe dig at besøge vores hjemmeside, hvor du kan få råd eller læse breve fra andre børn, der oplever eller har oplevet at blive mobbet. Du kan komme direkte derind, hvis du bruger det her link: Mobning.
Ved at skrive herind, har du allerede vist stor styrke. Den styrke håber jeg, du kan bruge til at få fortalt en voksen, at du bliver mobbet. Husk på, at mobning aldrig er okay, og at det aldrig kan blive din skyld, at du bliver mobbet.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.