Brev
Bliver kaldt Amalie fra paradise hotel:'(
Hej BB
jeg er en pige på 13 (bliver 14 om to månder) men jeg bliver mobbet fordi at jeg er ordblind og så bliver jeg også kaldt Amalie fra paradise hotel fordi at jeg nogle gange siger nogle dumme ting og jeg synes ikke at det er sjovt men jeg er sådan en der griner over alt og ikke tør vise at jeg er ked af noget eller bliver ked af det men hvad skal jeg gører…
Hjælp mig for jeg vil ikke i skole fordi at jeg er ked af det og græder hver nat og det er hele min klasse selv min bedste veninde og min mine lærer og det er også min far det er bare alt og alle jeg er så ked af det hvad skal jeg gører…..
Ville i ikke nok hjælpe mig…..:'(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det lyder bestemt ikke til, du har det særligt godt med det, du skriver. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du bliver mobbet med at være ordblind. Det er absolut ikke ok, og når du får sårende ting at vide, rammer det også, selv om du selv griner. Jeg kunne forestille mig, at du bliver ked af det, når du er alene..?
Du fortæller, at din far også siger nogle dumme ting til dig. Har du måske fortalt din far, at det sårer dig og at du bliver ked af det, selv om du griner? Det kan være, at han ikke er klar over, hvor såret du bliver af det.
Du nævner ikke noget om din mor i dit brev, kan du eventuelt tale med hende om, hvordan du har det? Måske kan din mor hjælpe dig med at kontakte skolen, for at få talt med de voksne dér, sådan at de kan sætte en stopper for drillerierne. Det er skolens ansvar, at eleverne har det godt på skolen og har lyst til at komme i skole.
Jeg tænker, om du føler at alle dine lærere er efter dig, eller om der er én, du har det godt med? Hvis du har det godt med en af dine lærere, tænker jeg at det var en mulighed at fortælle ham/hende, hvor ked af det du er? Hvis det er svært at tale om, kan du måske vise din lærer det brev, du har skrevet hertil.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil. Måske kan de søde rådgivere også give dig nogle råd til, hvad du kan gøre.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!