Brev
Bliver jeg mobbet?
Hej
En af mine venner har været ret led imod mig her på det sidste og jeg ville bare vide om det her måske er mobning?
Så, det startede omkring 2 uger før påskeferien, hvor hun begyndte at ignorere mig og kalde mig grimme ting, det her var ikke slemt for det er noget vi bare gør for sjov engang imellem.
Jeg spørger hende hvorfor og så siger hun fx ‘Fordi du er grim’ og griner.
Jeg synes ikke at det her var okay så jeg siger til hende at hun skal stoppe, men hver gang jeg siger det, siger hun at hun ikke stopper hvis jeg ikke stopper med at sige det til hende? Det giver ingen menning overhovedet.
Efter en uge begyndte hun så også at slå mig hårdt på armen og klemme mine hænder meget hårdt. Jeg siger at hun skal stoppe, men hun ignorere mig.
Så i sidste uge og den her uge, har hun slået mig i ansigtet hvis jeg gør noget hun ikke kan lide. Jeg har prøvet at sige at hun skal stoppe men hun griner bare af mig.
Jeg er også 100% sikker på at hun bagtaler mig med vores anden ven
Men selvom hun gør det her, vil jeg virkelig ikke mindste hende som ven, og hun er jo også flink. Men hun burde stoppe når jeg siger stop
Nogle råd?
Kh Pige, 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er din veninde heldig at have en veninde som dig. Det er super flot, som du prøver at løse jeres konflikter. Det er selvfølgelig ikke i orden at slå fysisk eller med ord. Hun går over grænsen, og skal stoppe.
Jeg ved fra andre, der har oplevet det samme som dig, at de er startet med at kalde hinanden grimme ting for sjov, men så kommer der en dag, hvor det ikke er sjovt mere, og det kan for nogle være rigtigt svært at stoppe. Så kan det godt blive, som du oplever meget værre, end det var tænkt dengang, det var sjovt.
Det er rigtig stærkt, at du siger fra og kan mærke, at du ikke vil være med mere. Jeg tænker, at du skal spørge din veninde, om hun vil mødes bare dig og hende, fordi du gerne vil snakke med hende. Hjemme hos dig. Så kan du lave det lidt hyggeligt måske lave en kop te, så din veninde oplever, at du gerne vil hendes venskab, men ikke på den måde som det har udviklet sig. Jeg ved godt, at du har forsøgt at snakke med hende, men nogle gange skal man gøre det på en anden måde for, at det virker.
Du kunne foreslå din veninde, at I sammen begravede eller smider, at de grimme ord til hinanden væk. Smider dem ud af vinduet eller graver dem ned i skoven på et stykke papir. Det lyder fjollet, men det kan være en hjælp til, at så I bliver maks. opmærksomme på, hvis I kommer til at bruge den gamle måde at være sammen.
Det er helt naturligt at snakke sammen i et venskab omkring, hvordan man gerne vil have, det skal være. Jeg håber du og din veninde kan få en god snak.
Hvis det ikke løser problemet og hun fortsætter med at slå og tale grimt, så skal I have hjælp fra en voksen. Jeres forældre eller en god lærer - måske en anden voksen, du kender?
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor vi sidder klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen