Brev
bliver drillet og mobbet uden grund
Hej, jeg er en pige på 13 år,
og jeg oplever tit, at jeg bliver drillet af de “populære drenge”.
Jeg kan fx sige en dum, og pludselig så bliver grinet i hjørnet, af drengene, og nogle gange kalder de mig dum.
hver eneste forkerte ting jeg gør bliver jeg mobbet med, hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig godt, at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, hvis du er rigtig frustreret over, at blive mobbet. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med, at finde ud af hvad du kan gøre!
Det er rigtig ubehageligt, at blive mobbet. Det kan gøre, at man bliver rigtig ked af det, og måske har det dårligt med, at være der hvor man bliver mobbet. Dem der mobber gør det tit, fordi de selv er usikre og prøver at være seje ved, at tale dårligt til andre. Uanset hvad, så er det ikke i orden at mobbe, og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet for at få hjælp.
Jeg tænker på, om du mon har fortalt til nogen voksen, at du bliver mobbet. Jeg tænker sådan, fordi jeg forestiller mig, at det må være hårdt, at gå rundt med de oplevelser alene. Det kunne måske være godt for dig, at få lidt hjælp fra en voksen. Ville du mon kunne fortælle det til dine forældre? Eller bare en af dem? De ville nok kunne hjælpe dig med, at finde ud af, hvad I skal gøre, for at stoppe mobningen.Det ville være rigtigt godt, at i taler med din klasselærer om det. Samtidig kan dine forældre sørge for, at du har det rigtig godt når du er hjemme, og kan fortælle om de ubehagelige oplevelser du har med mobningen.
Du skriver ikke hvor henne det er mobningen sker. Jeg tænker dog, at det nok er på din skole, når du skriver, at det er de “populære” drenge som mobber. Skolen skal altid gøre noget, hvis de ved, at der er mobning på skolen. Din skole skal have en plan for, hvordan de stopper mobning. Du kan starte med, at fortælle til din lærer du bliver mobbet, og bede om hjælp til, at få det stoppet. Dine forældre kan også være dem der ringer eller skriver på intra, og fortæller læreren om det. Så skal læreren og andre voksne på skolen, hjælpe dig.
Hvis du har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få dine forældre, eller en anden voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen.
Hvis du oplever, at der stadig ikke sker noget, efter at du har klaget til skolelederen, så kan du klage til Den nationale klageinstans mod mobning.
Du kan finde hjælp til at klage her: https://www.bornetelefonen.dk/klage
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar, og finder en måde, at få snakket med både dine forældre og skolen om det. Det er super flot af dig, at du gør noget for, at få det bedre, og stoppe dem som mobber!
Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller SMSe til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen