Brev
Bliver drillet ad drengene på min nye skole
Hej Børnebrevkassen.
Jeg har et problem jeg er rigtig ked ad. Her for snart 4 måneder siden startede jeg i en ny klasse og jeg blev hurtig rigtig gode veninder med pigerne. Nu ser jeg dem i fritiden og mig og “den populære” (ikke misforstå mig) pige som alle drengene vil have er blevet rigtig gode veninder.
Jeg snakkede ikke så meget med drengene i starten men hen ad vejen har vi snakket lidt. I dag sagde de alt muligt med at jeg var uklog. De plejer at sige sådan noget til mig og de andre piger men bare med en tydelig ironi men i dag var der INTET spor på ironi. Jeg lod bare som ingenting men jeg blev rigtig rigtig ked ad det. De tog også min telefon i dag og prøvede at låse op men der grinede de så jeg grinede jo med og der vidste jeg jo at det var sødt ment men nu er jeg ved at blive i tvivl.
De kom også med tavelige kommentarer hvor der heller ikke var spor ad ironi. Det går mig allerede på for jeg har aldrig prøvet sådan noget før eller selv gjort sådan noget. Jeg er begyndt at tænke om der er et rygte igang eller noget siden de pludselig behandler mig sådan. Jeg er så ked ad det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det er godt du hurtigt skriver herind, for det virker til det er noget, du går og er bekymret over. Jeg kan godt forstå dig, når du bliver ked af det, når drengene i din klasse kalder dig ting.
Jeg hæfter mig ved i dit brev, at du ellers er faldet rigtigt godt til i klassen og virker til at have fået nogle gode veninder. Jeg tænker derfor på, om det var noget, du ville kunne tale med dem om? Det kan være, at de måske går med nogle af de samme tanker som du selv gør... En af grundene til, at jeg tænker det om en mulighed er, at du skriver at drengene plejer at sige sådan til de andre piger også. Det kan måske tænkes, at de andre piger også har det svært med drengenes ikke særlig gode måde at tale med jer piger på..?
Kunne det være en mulighed for dig at tale med din klasselærer om drengenes kommentarer til jer piger? Det var måske noget, der kunne tages op i klassens time. Her tænker jeg ikke kun på det, de sagde til dig, men mere generelt en snak fælles i klassen omkring omgangstonen jer imellem.
Hvis det kun er en enkelt af drengene, der har kaldt dig noget, kan du så tale med ham på tomandshånd? Måske kan du fortælle ham, at du blev ked af det indeni, også selv om du grinede...
Jeg får lyst til at fortælle dig, at specielt i jeres alder, bliver piger og drenge modnet og udviklet i meget forskelligt tempo. Ofte er det sådan, at drengene er lidt bagefter pigerne, og det kan gøre, at de nogle gange kan virke lidt barnlige i den måde, de prøver at komme i kontakt med jer piger. Jeg ved ikke, om det kan være sådan, at de gerne vil i kontakt med dig, måske fordi de godt kan lide dig... Det retfærdiggør absolut ikke det, de har kaldt dig, men kan måske være lidt af grunden.
Hvis du føler, at du stadig har brug for at tale med nogen om dine oplevelser, kan det også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke lidt videre med en af de søde rådgivere.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!