Blev kaldt “Fuckgirl”

Hej.

Jeg er en pige på 15 år. To af drengene fra min klasse, som jeg plejer, at snakke fint med, sagde i dag, at de havde kåret mig, som klassens “Fuckgirl”.

De sagde det på en måske-er-det-for-sjovt agtig måde. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke det?

Jeg søgte online på “Fuckgirl”, og der stod at en “Fuckgirl” var en pige der legede med drengenes følelser, og var meget selvglad og selvoptaget. Det synes jeg bestemt ikke jeg er!

Jeg er meget i tvivl, over hvad de mener? Mener de er er “billig”? Eller noget i den stil?

Jeg er ldrig blevet mobbet før, så nu ved jeg ikke om det kan betegnes som mobning.

Mvh, og på forhånd tak!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, at det er rart at blive kaldt ”fuckgirl”. Det lyder da også lidt underligt, at de lige pludselig kalder dig det, når nu I plejer at snakke fint sammen.

Du spørger, om det kan betegnes som mobning. Det tænker jeg godt, at det kan, for det er ikke ligefrem særlig pænt at sige til (eller om) nogen. Og det er heller ikke rart at få at vide, at nogen har talt om én og vurderet én. Det tænker jeg ikke, at du skal finde dig i, og det synes jeg, de drenge skal have at vide.

Du siger, at du plejer at snakke fint med drengene, så måske kunne du prøve at spørge dem om, hvad de mener med det? Du kan måske også sige til dem: "Det er sådan set ikke særlig rart at få sådan noget at vide. Hvordan kan det være, at I pludselig havde behov for at sige sådan til mig? Jeg synes jo ellers, vi plejer at snakke godt sammen?" Hvis det er for sårbart at sige direkte, kan du måske sende en besked til en af dem?

Jeg ved ikke, hvor meget jeres lærere ved om, hvad der foregår mellem jer i klassen? Nogle gange kan tonen gå hen og blive så hård, at det går fra at være "for sjov" til at blive virkelig sårende. Og så kan det være en god ide, at lærerne tager det op i en time, hvor man snakker om god stil i forhold til, hvad man skriver til hinanden på sociale medier, og hvad man går og kalder hinanden af forskellige nye "trend-ord". Når man bruger ord som "fuckgirl" eller "fuckboy" om andre, tror jeg i hvert fald, det er meget godt at have talt om, hvad man lægger i de ord - FØR man begynder at sige "sådan en er DU". For så kan man stå der og føle sig "stemplet", og det bare ikke rart - nærmest uanset hvad det "stempel" så er.

Du kunne måske foreslå din lærer, at I tog det op som emne. Evt kan du vise dit brev og mit svar til inspiration.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!