Brev
ask.fm..
hej børnetelefon
jeg får mange hate spørgsmål på denne app ‘ ask.fm ‘
det er en app hvor man skal stille folk anoymme spørgsmål og jeg får så meget tit hate spørgsmål
jeg tør ikke sige det til min mor for hun er altid sur på mig og vil aldrig høre hvad jeg har på hjertet..
og på samme tid har jeg det meget svært med mig selv selværd og selvmords tanker…
jeg har tit tænkt og slette den app men det viser bare jeg er svag syndes jeg..
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre har i/du nogen råd?
kh den kede af det pige..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det lyder ikke til, at du har det helt nemt i øjeblikket, men hvor er det godt, at du besluttede dig for at skrive til os. Det er ikke rart, at gå og være ked af det og slet ikke når man så ikke ved, hvem man skal gå til.
Selv om ask.fm er en utrolig populær app, er det også et sted, hvor det er nemt at være rigtig tarvelige overfor hinanden. Ofte er det sådan, at man er mere grov i sit sprog og i det her tilfælde i sine spørgsmål, når ingen ved, hvem man er, og man derfor efterfølgende ikke skal stå til ansvar for det, man har skrevet.
Jeg tror, at der er rigtig mange børn og unge, der som dig går og bliver kede af at modtage sådanne spørgsmål. Jeg selv ville blive utrolig ked af det, hvis folk stillede mig disse 'hate spørgsmål', uden at jeg efterfølgende kunne spørge, hvad han/hun mente med det. Jeg er sikker på, du ikke er alene om at blive påvirket, og jeg tror, det er vigtigt, at emnet bliver taget op på din skole. Måske du kunne være den, der satte det i gang? Du kunne eventuelt vise brevet her til din lærer og så bede ham/hende om, at dit navn ikke ville blive nævnt? Din lærer har pligt til at hjælpe dig, men hvis han/hun ikke ved, at du går og er ked af det, kan det nogle gange være svært at opdage.
Det er kommet så vidt, at du flere gange har overvejet at slette app'en. Jeg kan godt forstå, at du kan føle at du er svag ved at slette den. Jeg ser dog lidt anderledes på det, for jeg synes, du ville vise styrke ved at slette app'en og på den måde sige fra.
Du skriver, at du har har dårligt selvværd og selvmordstanker. Jeg spekulerer lidt på, om det er noget du mon, har talt med en voksen om? Jeg ved godt, at du siger, du ikke kan tale med din mor, men mon der er en anden voksen, som du kan tale lidt bedre med end de andre voksne? Måske skolelæreren, en venindes forældre, pædagog eller en tante? En som du tror, du ville kunne dele dine tanker med? Ligemeget om man er en voksen eller et barn, vil det være meget at gå med disse tanker alene og derfor enormt vigtigt at finde en, man ville kunne dele dem med.
Jeg ved heller ikke, om du mon har forsøgt at fortælle din mor, at du ikke føler, du kan gå til hende, og at du synes hun altid er sur på dig? Måske du kunne skrive et brev, hvor du fortalte hende om dine følelser? Det kan være, at hun ville få øjnene op og støtte dig mere.
Mange hilsner, BørneTelefonen