Brev
alle mober mig….
hej jeg har lige skiftet skole pga.mobning. og nu har jeg fundet ud af at min nye skole måske skal lukke og vis den gør det så skal jeg tilbage til min gamle skole, men jeg skal tilbage til min gamle skole i 8.klasse også selvom at min nye skole ikke skal lukke fordi at der kun er til 7.klasse på min nye skole.
jeg græder tit over at tænke på at jeg skal tilbage til min gamle skole. for jeg går i 6.klasse så der er ikke lang tid til. nogen gange er vi ovre med min nye klasse for at besøge min gamle klasse fordi vi skal gå i skole der i 8.klasse og vis jeg er syg en af de dage hvor vi skal der over. så prøver min gamle klasse at fortælle at muligt til mine nye venner om at jeg er dum og kan ikke holde på en hemmelighed. de prøver hele tiden på at ødelægge mit liv også selv om at jeg har flyttet skole jeg kan snart ikke holde det ud mere.
hilsen pigen der græder.
ps. jeg er blevet mere sur og ked af det på det sidste og bliver sur over ingen ting så begynder jeg at sparke til ting skrige og bag efter begynder jeg at græde. og så bliver min mor og far sure på mig men jeg kan ikke rigtig gøre for det?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det godt, du skriver ind til BørneBrevkassen, for det lyder som en meget svær situation, du står i, og som en situation, hvor du føler dig meget alene og ked af det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig til at finde frem til den hjælp, du har brug for.
Du skriver ikke så meget om, hvordan det går i din nye skole, men jeg tænker, det må gå godt, siden du gerne vil blive der. Måske du har fundet nogle gode venner der, som kan lære dig rigtig godt at kende, inden I eventuelt skal tilbage til din gamle skole? Måske de så kan støtte dig i det skift?
Når det er sagt tænker jeg, at det dog ikke er nok. Jeg tænker, at der skal nogle voksne til at løse problemet med din gamle klasse. Jeg får lyst til at sige, at det bestemt ikke er ok, at din gamle klasse taler grimt om dig og spreder rygter blandt dine nye klassekammerater. Imidlertid tror jeg, det vil kræve voksenhjælp at få din gamle klasse til at forstå det, og få dem til at stoppe.
Jeg ved ikke, om du, inden du skiftede skole, forsøgte at få mobningen stoppet på din gamle skole, men i hvert fald er det umiddelbart din gamle klasselærer, der måske vil kunne hjælpe dig med det? Måske har du allerede forsøgt at få hjælp uden held, og måske er du derfor ikke tryg ved at tale med din gamle klasselærer om det? I så fald kan det være, at der måske er en af dine nye lærere, der vil kunne hjælpe dig. Det kan også være, at du vil kunne søge hjælp hos dine forældre?
Jeg tænker i hvert fald, at det er rigtig vigtigt, at du taler med en voksen om den mobning, du stadig er udsat for, og hvor ked af det, du er. Det, at du bliver sur hele tiden, er jo måske netop, fordi du er ked af det. Når man er ked af det, bliver man som regel hurtigere sur, eller har lettere til tårer, end man plejer. Det tror jeg rigtig mange kan genkende.
Jeg ved, at det kan være svært at tale med en voksen om. Måske det ville hjælpe dig at vise dem det brev, som du har skrevet til BørneBrevkassen (og muligvis også mit svar)? Sommetider er det nemmere at tale ud fra noget, så du ikke skal til at forklare det hele forfra.
Jeg håber, du finder hjælp, så du kan blive glad igen. Sidder du stadig tilbage med spørgsmål eller tanker, som du ikke føler, du har fået svar på, kan du måske prøve at ringe til BørneTelefonen eller logge på BørneChatten og søge svar hos de voksne, der sidder klar i den anden ende.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!