Brev
adhd slåskamp og undervægtig
hej jeg er 12 år og har adhd. jeg fandt ud af det da jeg var 5. jeg her en ret stærk diagnose eller hvad man siger det er hvertfald ret slemt. Pillerne gør så jeg er syndsygt tynd så jeg bliver drillet/mobbet af 8-9-10 klasse på min skole med det og det er det der gør mig mest sur i hele verden så jeg er hele tiden oppe at slås med dem der går 2-4 klasser over mig. mine forældre er hele tiden på kursus og det er jeg også sammen med mine 4 søskende men det er stadig svært. er der en måde jeg kan lukke det ude for ellers bliver jeg sikkert snart smidt ud af min skole og jeg har skiftet skole 2 gange og i alt bortvist i 10 dage ;(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at de store elever driller/mobber dig og at I kommer op at slås. Især hvis det kan føre til, at du skal skifte skole igen.
Din lærer har pligt til at hjælpe dig med at have det godt i skolen, så du kan klare dig godt med dine kammerater og med dine lektier. Det findes der nogle regler om.
Derfor tænker jeg på, om du måske har mod på at tale med din lærer om, hvad der sker for dig på skolen og hvad du er bekymret for, der sker, hvis ikke du får den hjælp, du har brug for.
Dine forældre kan hjælpe dig med at tale med din lærer. Når I alle går på kursus, véd I sikkert ting om ADHD, som din lærer kan bruge til noget i forbindelse med din skolegang.
I kan måske også tale om, hvad du kan gøre i de situationer, hvor du véd, du bliver vred eller ked af det og hvor det løber af med dig og du kommer op at slås. Din lærer kan måske hjælpe dig med at huske det, når du er i skolen.
Der kan være forskellige måder, der dur for dig.
Måske kan du gå nogle andre steder end dér, hvor de store elever er?
Måske kan du putte musik i ørerne og gå din vej?
Måske kan du gå sammen med én af dine kammerater, så du har andet at tænke på end dét, som de store siger til dig?
Måske kan du finde på en smart bemærkning og sige tilbage, når du føler dig drillet og går videre. Ikke en sur bemærkning – men en smart bemærkning. Du kan måske tale med dine forældre eller dine søskende om, hvad der kan være smart at sige tilbage i de situationer.
Måske er der nogle ting, man kan lave i frikvarteret på din skole, så du slet ikke behøver at komme i nærheden af de store elever.
Måske har de voksne nogle opgaver, som du kan hjælpe dem med i frikvarteret. Måske på biblioteket. Måske andre steder på skolen.
Det er så vigtigt du ved, at det på ingen måde er ok, den måde de større elever er på og det er de voksnes/lærernes ansvar at få det til at stoppe. Det håber jeg de vil hjælpe dig med, så du kan blive tryg i din hverdag. Og så håber jeg du sammen med lærerne kan finde nogle måder, der kan hjælpe dig, hvis vreden af og til fylder, så det ikke bliver en slåskamp, der bliver løsningen, men andre måder, som er bedre for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du kan overveje at vise det til dine forældre eller til din lærer, når I skal finde nye gode vaner for dig i skolen.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen