Må ikke bruge tampon

hejsa. mit problem er at jeg skal i pool hos en af mine veninder og resten af klassen kommer også i morgen. jeg har menstruation lige pt så jeg vil jo self ikke føle mig udenfor og side ved siden af poolen, så jeg sagde til min mor, at jeg havde mens og at jeg jo skulle i pool imorgen. hun kunne jo godt se at det var et problem, og jeg havde forventet at hun havde sagt: “nå men så må du jo bruge en tampon” men hun sagde bare “så kan du jo ikke gå i.” Jeg er SÅ sur, fordi som en kvinde hende selv, burde hun da godt kunne forstå, at jeg skulle have lov til at bruge tampon så jeg ikke føler mig udelukket af fællesskabet:( og jeg føler virkelig ikke at jeg kan tale med hende om noget lignende for jeg er bange for, at hun bare ikke ville lade mig gøre det. føler bare at hun holder mig fra at have det sjovt

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Jeg håber svaret her når frem til dig i tide. Hvis ikke så håber jeg, at der blev fundet en god løsning på problemet.

Jeg forstår godt, at du selvfølgelig gerne vil med dine venner i poolen. Sommeren står for døren, og det er formentlig ikke sidste gang, du står i denne her situation.

Ideen om at bruge en tampon er rigtig god.

Du fortæller, at du har talt med din mor om problemet. Det synes jeg er rigtig godt, fordi det kan være rigtig rart at dele sine tanker om menstruation med en som kender det.

Når jeg læser dit brev, så kan jeg blive i tvivl om, om din mor mon forstod, at du gerne ville bruge en tampon? Nogen gange kan forældre godt komme til misforstå deres børn. Ligesom vi alle sammen kan komme til at misforstå hinanden.

Det kan også være, at din mor måske ikke selv havde tænkt på, at en tampon kunne være en mulighed.

Kunne du forestille dig at tage en snak med din mor igen? Måske du endda kunne vise hende det her brev. Her skriver du ihvertfald meget klart og tydeligt, hvad du gerne vil.

En anden mulighed er at tale med en anden, du er tryg ved. Fx en moster, en lærer eller sundhedsplejersken på skolen.

Jeg håber meget, at du finder en god løsning.

Hvis du har brug for flere råd eller vejledning, så er du velkommen til at ringe eller chatte med os på 111116.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.