Brev
Hvor mange dage vare ens menstruation?
Hej.
Jeg er en pige der lige er fyldt 13. Jeg har for 9 dage siden fået min første menstruation. Og jeg er meget bekymret for er at den har varet i 9 dage. For jeg ved at en menstruation vare 7 dage eller mindre. Og jeg har blødt i ni dage nu, og bløder stadigvæk.
Jeg er meget nevøs, og bange for om der kan være noget galt med mig. Især nu når det er min aller første menstruation!
Så hvis i Pleas ikke nok vil hjælpe mig med mit problem?!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg ved, at mange piger har de samme bekymringer som dig. Og det er meget naturligt at man bliver lidt bekymret, når der sker noget med kroppen, som man ikke har prøvet før.
Det er normalt for piger at bløde mellem 3-7 dage. Men det kan være meget forskelligt fra pige til pige, hvor længe og hvor meget, man bløder. Nogle gange kan man også bløde i flere eller færre dage, end man plejer – uden at der behøver at være noget galt. Det er også meget forskelligt, hvornår man får sin første menstruation. De fleste begynder i alderen 10-15 år, og de fleste får den omkring 13-årsalderen – ligesom dig.
Jeg ved, at mange piger synes, at det er svært at tale med andre om deres menstruation. Det kan godt føles privat og lidt pinligt at tale med andre om. Jeg ved ikke, om du allerede har snakket med din mor eller andre om det? Men jeg tænker, at det vil kunne hjælpe dig. Du kan også gå til sundhedsplejersken på din skole.
Hvis du vælger at snakke med din mor eller en anden kvinde, så husk på, at de selv har været i samme situation. De kan derfor sikkert godt huske, at man har en masse spørgsmål og tanker om det. Vælger du at fortæller det til din mor, kan hun også hjælpe med at vurdere, om du måske skal en tur til lægen, hvis du fortsætter med at bløde.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen