Brev
Vokser ikke
Hej Børnebrevkassen.
Jeg er en pige som er fyldt 17 år for ikke så lang tid siden som har et problem.Jeg føler mig meget forvirret og ked af det, og det er blandt andet fordi jeg ikke er lige så høj som de andre i min klasse. Jeg er kun 159 cm høj, og jeg har ikke vokset siden jeg var omkring 13 1/2.Jeg fik også min menstation da jeg var 11 1/2 ca. så det kan jo være derfor.
Jeg er bare så ked af det, for de andre skal hele tiden kommentere at jeg ikke er særlig høj, og det er altså ikke sjovt. Jeg vejer 50 kg, hvis det kan hjælpe med at forklare noget. Jeg vil bare høre om du tror der kan være noget galt med mig? Jeg føler mig virkelig bare utilpas i min egen krop, eller hvordan jeg nu lige skal sige det.
Da jeg fik min menstation som 11 årig havde jeg ikke fået bryster endnu, og jeg vidste ikke engang hvad menstation var, hvorfor fik jeg den så tidligt? Min mor fik sin da hun var 14, og min søster da hun var 13. Min mor er 165 cm, og min far er 180. Så jeg vil da ikke sige at de er små. Min mor er måske ikke den største, men heller ikke lille på nogen måde.
Det er bare, nogle gange føler jeg mig nærmest som en lille pige igen, og andre gange føler jeg mig voksen. Men det forvirre mig bare, for skulle jeg ikke være færdigudviklet tidligere når jeg nu fik min menstration så tidligt? Min søster er 170, og jeg har en bror som er 180. Så de er jo egentlig ganske normal højde, de er jo ikke små. Jeg bliver bare ked af det når jeg får at vide at jeg ikke er særlig stor. Jeg har heller ikke særlig store bryster. Jeg bruger kun 70a. Hvad skal jeg gøre?
P.s. Jeg håber virkelig at i vil svare for jeg er ked af det nærmest hver dag, også selv om jeg prøver at være glad.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt, du skriver hertil med dine problemer. Jeg kan godt forstå dig, når du bliver ked af de kommentarer andre kommer med. Jeg kender rigtig mange børn og unge, der ligesom dig oplever at være kede af deres kroppe og den måde de ser ud på. Det er ganske ofte, man i din alder oplever ikke at være tilfreds med den måde man ser ud på.
Desværre tror jeg ikke, at det er sandsynligt, du vokser mere. Når du er 17 år og ikke er vokset siden du var 13½. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig, i nogen retning heller ikke selvom dine søskende har andre højder end du selv. Jeg ved ikke, hvad årsagen kan være til at du så tidligt kom i puberteten. Men det er ofte sådan at man holder op med at vokse et par år efter, man har fået sin første menstruation. Så måske er din tidlige udvikling forklaringen på, at du ikke nåede at blive så høj som din søster.. Hun fik simpelthen et par år mere at vokse i, end du gjorde...
Du spørger, hvad du kan gøre og i forhold til det med højden, så er der udfra hvad jeg ved - ikke noget at gøre.  Kan det være en mulighed for dig, at tale med nogen af dine søskende eller dine forældre, om hvordan du har det. Selv om de ikke kan gøre noget for at du vokser, kan det at du får talt om dine følelser, omkring din højde måske være en hjælp til at få det bedre. Kunne det være en mulighed for dig?
Det er ikke i orden, at dine kammerater kommer med kommentarer til dig, som gør dig ked af det. Jeg tænker på, om du nogensinde har fortalt dem, at du bliver ked af det, når de siger ting om din højde til dig.
Kunne du tale med dem om det? Kan det tænkes de slet ikke ved, det går dig på. Måske er det lettere at sige, hvis du taler med dem på ”tomands-hånd” og forklarer at du bliver ked af det, også selv om du i gruppen, måske ikke har reageret meget på det.
Jeg tænker, at du måske kunne kikke i retning af højhælede sko til festlige lejligheder. Der giver din højde dig nogle muligheder, for at komme til at være super smart og elegant.
Når du fortæller om, at du den ene dag føler dig som en lille pige, den næste som en voksen beskriver du flot en af de pokkers svære ting der er ved at blive voksen. Ligegyldigt om ens krop er 185 eller 155 høj og om man har store eller små bryster, kan ens følelser i lige netop din alder tage nogle gevaldige rucheturer. Det er din krop indeni, der også vokser og udvikler sig, og det kan nogle gange være mindst lige så svært at styre.
Jeg tænker på, om det er noget, du har talt med nogen om. Har du nogle gode veninder, du kan tale med om hvordan du oplever sådanne humørsvingninger. Det kan måske også være en ting, du kan tale med din søster om.
En anden mulighed for dig kunne være at skrive på UngeChatten, den kan du finde her på hjemmesiden.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil - den er også for unge..
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.