Ville gerne død.

Hej BB.

Jeg er en pige på 12 år og er meget udviklet i min alder så jeg har fået minstasjon, men ja lad mig nu bare prøve at fortælle.

Da jeg var 10 år kom jeg i en pleje familie hvor den bedstod af en far, mor og to storebrøder til mig.

Men det var en dejlig pleje familie indtil faren begyndte at røre ved mig og sådan, men det stoppede dig da jeg blev 12.

I min klasse er der ikke særlig mange piger der er udviklet som jeg er og har derfor ikke minstasjon så jeg har det dårligt med det, men jeg sagde det så til en veninde, men selvfølgelig blev vi uvenner den næste dag og hun sagde det til alle pigerne.

Jeg kunne ikke være i mig selv og der var ligevel nogen der viste min pleje far havdet røret ved mig..

Fra den dag har jeg ikke været særlig god i skolen, mange gider mig ikke mere fordi de synset jeg er klam OSV. Jeg begynder også at gøre skade på mig selv for følger at det hele var min skyld.

Så en dag tænkte jeg bare “hvorfor ikke bare død?” “At komme væk fra alting.”

Plisssss hjælp mig!!! Kh pigen på 12.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Da jeg læste dit brev, tænkte jeg med det samme:" Nej, det hele er ikke din skyld!"

Det er ikke din skyld, at din plejefar har rørt ved dig. Det er kun hans skyld. Det er meget forkert det han har gjort mod dig. Og det er klart ulovligt.

Og det er ikke din skyld, at den veninde, du betroede dig til, har sladret om dig. Det var en god ide, at snakke med en veninde, men desværre svigtede hun dig. Det er hendes skyld, og ikke din.

Og det er ikke din skyld, at mange i din klasse ikke gider dig mere. For du er ikke klam.Du har ret til at være præcis, som du er i din klasse.Det er altid svært at være den første, der får menstruation, og det er også svært at være den sidste. Men det er slet ikke i orden, at du bliver drillet med det. Det er dine læreres opgave at hjælpe elever, der ikke trives.Og det er også lærernes opgave at hjælpe klassen til at være sammen på en bedre måde, så ingen bliver holdt uden for.

Der er mange, der kommer til at føle, at det er deres egen skyld, når livet ikke fungerer. Måske tænker man, at man ikke er god nok, eller man tænker, at man kunne have gjort noget på en anden måde. Og så er det, at ensomheden og smerten bliver for stor, til at man kan være i sig selv.

Derfor er det rigtig godt, at du skriver til mig og beder om hjælp. For det er svært og ensomt at gå med alle de tunge tanker.

Når man begynder at skade sig selv, er det altid fordi, der er noget i livet, der gør så ondt, at man ikke kan rumme det.Du skriver selv, at du ikke kan være i dig selv. Måske oplever du en lettelse af smerten inden i, når du skader dig selv. Men du har sikkert også opdaget, at det kun hjælper i kort tid. Bagefter har du stadig den indre smerte. Derfor er det helt rigtigt, at du nu beder om hjælp.

Du fortæller også, at du har haft selvmordstanker. Måske er du selv lidt forskrækket over det? Selvmordstanker kommer, når man ikke kan se nogen andre veje ud af sin situation. Og igen er det godt, at du fortæller om det, for det er starten på, at du får det bedre.

Men du har brug for, at der er en voksen, der kan tage dig i hånden og hjælpe dig. Jeg vil foreslå, at du prøver at tænke på, hvilken voksen, du kender, der vil lytte til dig. Hvem mon du bedst kan betro dig til? Din kontaktperson i familieplejen? Eller en sød lærer? Eller en helt tredje? Du kan vise dem dit brev og snakke ud fra det..

Du kan også få hjælp fra en voksen fra BørneTelefonen - en bisidder. Hun kan hjælpe dig med at snakke med din kontaktperson eller med en sagsbehandler i kommunen. Ring ind eller sms, så kan vi snakke mere om det.

Jeg håber, at du får talt med en voksen - gerne en lærer, så du får hjælp til at få det godt.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.