Vil gerne tabe mig

Hej jeg er en pige på 13 år, og jeg vil gerne tabe mig.

Jeg har gået i lang tid og tænkt på at jeg godt kunne tænke mig at smide et par kilo, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre.

Jeg har altid haft lidt svært ved at fortælle mine forældre noget personligt om mig, men jeg vil virkelig gerne have at de ved at jeg vil tabe, og så de kan hjælpe mig med at tabe mig.

Jeg er ikke tyk som i meget tyk, men jeg er heller ikke flot og tynd. Jeg kunne godt bare tænke mig at smide cirka 5 kilo. Især fordi min selvtillid er ret lav pga fedt På kroppen, bumser og min hårfarve.

Jeg håber at i kan hjælpe mig især fordi det ikke er første gang jeg sender et brev ind, og de andre breve har jeg aldrig fået svar på. MVH pigen der gerne ville tabe sig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Det lyder hårdt at gå med disse tanker længe uden at kunne dele dem med nogen. Når man ikke kan dele det med nogen, kan man godt komme til at føle sig meget alene med ens tanker, og problemerne kan vokse sig større. Det er derfor godt , at du skriver ind til os her. Og sejt at du bliver ved, selvom du ikke har fået svar de sidste par gange.

Du skriver, at du længe har haft lyst til at smide et par kilo. Men du har svært ved at fortælle dine forældre noget personligt om dig selv. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at dele personlige tanker med sine forældre. Men jeg er helt enig med dig i, at det er en god ide, at få dem til at hjælpe dig.

Det, at dele ens personlige tanker, er tit svært i starten. Det er til gengæld rigtig vigtigt. Og rart, når man endelig får talt med nogen om det, der går en på.

Er der måske en måde, du kan øve dig i at sige det højt til dine forældre? Du kan måske øve dig i at sige noget som; ”Mor/far, der er noget jeg gerne vil dele med jer” eller ”Mor eller far, jeg vil gerne have hjælp til at dyrke mere motion og spise sundere”. Du kan skrive det ned, du gerne vil sige, og sige det højt for dig selv et par gange først. Det kan nogle gange gøre det lettere at dele noget, der er lidt svært.

Du kan også vise dem dit brev og mit svar? Eller en dag ved middagsbordet spørge dem, om de nogensinde har prøvet at tabe sig. På den måde kan du også få startet snakken.

Du beskriver at du gerne vil smide 5 kilo, især fordi din selvtillid er ret lav. Jeg ved, at der er mange der skriver herind til BørneTelefonen med samme følelse som dig. Nogle beskriver, at det kan være som en indre stemme, der siger, at man ikke er god nok, flot nok eller tynd nok. Det kan få en til at føle sig rigtig trist og forkert. Når man har det sådan, kan man godt komme til at føle, at man skal lave om på noget ved sig selv. Men det er vigtigt, at stemmen ikke får lov til at bestemme.

Det kan være rigtig godt at få noget motion og få rørt sig. Når man gør det, kan man nogle gange få et bedre forhold til ens krop og føle sig bedre tilpas. Det er vigtigt at huske, at det ikke kun må handle om at lave om på sin krop, men at have det godt i sin krop. Det at lave op på ens krop ikke kan få en til at acceptere sig selv.

Du kan gå ind og læse mere om kroppen og selvtillid inde på vores side; https://bornetelefonen.dk/selvvaerdsoevelse/. Der kan du læse mere om selvværd og kroppen, og der er øvelser og tips til, hvordan man kan få det bedre med sig selv om sin krop.

Det, at du har skrevet herind flere gange uden at give op,  viser en stor styrke. Den styrke kan du bruge til at få sagt det højt til dine forældre, selvom det er svært.

Jeg ønsker alt det bedste for dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.