Brev
Vil gerne holde af mig selv
Kære Børnetelefon
Det her er ikke første gang i får det her af vide, men som så mange andre
Kan jeg ikke fordrage mig selv.
Før den her sommerferie var jeg en smule overvægtig, som jeg praktisk talt har været hele mit skole liv og er nu nede på 58-59 kg med en højde på 164, men jeg ser stadig mig selv som tyk. Jeg har ikke spist hele dagen og vil helst undgå at spise, men det er svært når min mor holder øje med mig.
Jeg vil så gerne være ligesom de andre piger fra min årgang der har udseendet og drengene og kender alle. Jeg ligner en mand. Jeg har nemt ved at få dobbelthage hvis jeg tager hovedet bare lidt tilbage.
Jeg har store kinder som jeg synes er så grimt. Jeg har ingen bryster… Mine veninder kommentere også på det, da de tydeligvis har større barm end mig.
Nogle af de “seje drenge” har kørt en underlig joke på en af deres ene ven om at han boller med mig…
Jeg ligener noget der er løgn uden make up.
Mine veninder kører tit ned på mig med at jeg er klumset og jeg kan bare ikke sige fra.
Hvad skal man gøre for at blive populær? Eller mere bare at blive accepteret så jeg ikke behøver at være bange for at vise hvem jeg er? Og hvordan kan jeg blive pæn?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det er helt rigtigt, at vi har hørt det før, at det kan være svært at se det smukke, dejlige og gode ved sig selv. Det siger jo noget om, at man ikke er alene om de tanker og følelser af at føle sig usikker på sig selv og sin egen krop i perioder. Selvom det er let at sige, er det godt, at være lidt tålmodig med sig selv. Det gælder også ens bryststørrelse og tempoet, de vokser i. Bryster vokser altså mange år endnu... Måske kan det hjælpe at spørge din mor om, hvordan hendes pubertet var eller måske kigge på billeder af hende som ung på din alder?  -Det er jo ofte sådan, at vores udvikling minder om andre kvinder i familien.
Tanker og følelser om sig selv hænger sammen med det man tænker og føler omkring sig selv -  og også de ting man får at vide fra andre, er med til at påvirke os. Jeg tror, det kan være nemmest at begynde med sig selv og øve sig i at ændre lidt på de måder man ser på sig selv, tænker om selv og de ting man gør eller har gjort. Får man kun øje på det, man ikke synes om, det man synes er eller gør forkert - så bliver det også de negative tanker og følelser, som kommer til at fylde det hele og bliver det billede man får af sig selv. Det kan man øve sig i at ændre.
En øvelse på 5 -10 minutter med ro, kan være: først at måle hvordan du har det med selvværdet på en skala fra 1-5 (1 betyder: Det her føles som, det kan blive meget bedre  og 5 betyder: Det her føles rigtig godt for mig)
At tænke på en situation, hvor du har gjort noget godt for en anden person. Det kan være alt - en lille bitte ting, en gave du har givet, noget du har gjort, sagt, tænkt eller støttet en anden i. Noget som du husker som noget godt du har gjort.
Når du har fundet det frem, så fokuser ind på det så du husker det klart. Kig på som et foto eller en lille film lige foran dig.
Hold fokus på det og find endnu et postiv minde frem.
Se det for dig som med det første - så det er tydeligt for dig. Kig på det sammen med det første, som fotos eller små gode film.
Du kan fortsætte med at finde ting frem - også om dig selv, hvor du har positive følelser om dig selv og se dem som fotos eller små film.
Tag et mere ad gangen og hold fokus sammen med de andre du har og fortsæt så længe du har lyst.
Når du er færdig med øvelsen, så læg mærke til hvordan du har det med dig selv. Kan du mærke forskel på tanker og følelsen om dig selv, og måske er der også forskel, hvor på selvværd skalen du er nu? Og måske kan du også mærke, at du tænker mere over de gode og smukke i dig, i hverdagen eller ser mere positivt på verden og dig selv jo mere du øver dig i det...
Det kan være en god ide at øve sig med 1-5 minder tre gange om ugen eller måske hver dag. Måske har du brug for at skrive det ned, eller måske har du bedst med at have det i tanker og følelser. Det er hvad der passer bedst ind hos dig
På et tidspunkt begynder man at opdage, at man har gode egenskaber og smukke sider. Man opdager det smukke og gode ved en selv, hvis ma øver sig og fokusere på det. Og hvis man snakker med nogen om, hvordan man har det. Det kan nemlig også hjælpe at høre, at andre har lagt mærke til, hvad der er smukt og godt ved en – lige som du har lagt mærke til, hvad der er smukt og godt ved de andre.
Kan du også åbne lidt op over for din mor om det, sammen med dine bekymringer om at tage på igen.Det er nemlig også vigtigt, at du får sund kost med næring og energi, og får motion til at holde dig stærk og sund. Måske du også kan snakke med din mor om det med, at pigerne kører på dig? Det kan også være godt at dele med en veninde og senere få det talt igennem med en lærer. Så I får en snak i klassen om, hvordan I kan få det godt sammen - her tænker jeg også på den joke, drengene har lavet. Det er nødvendigt, at de voksne hjælper og tager ansvar, men de er nødt til at vide, hvad der er igang? Jeg har en fornemmelse af, at din mor meget gerne vil hjælpe dig – hvis du giver hende lov. Vil det være en idé, at I to sammen får snakket og lavet planer sammen?
Jeg tror, at du kan ændre positivt på selvbilledet gennem øvelserne - ligesom du også ændrede på vægten. Det viser, altså at du kan sætte dig et mål og nå det. Det er en stærk evne du har og den skal du bruge sammen med at få snakket med nogen om, hvordan du har det
De bedste hilsner
BørneTelefonen