Brev
Vente på udvikling?
Hej, jeg er en 15 årige forvirret pige.
Jeg gik på en lidt for hård slanke kur for 2 år siden, men stoppede efter et år.
Så det sidste års tid her, har jeg spist normalt: havregryn til morgenmad, rugbrød til frokost og normal aftensmad.
Men jeg har stadig ikke udviklet mig,
jeg kan se jeg til tider tager lidt på, på maven, men ikke mine bryster eller røv,
jeg har heller ikke vokset siden, eller fået min menstruation.
Jeg ville høre jer om, jeg gør noget forkert??? Fordi ville rigtig gerne snart i puberteten
Hilsen forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg tænker ikke, du gør noget forkert, når du spiser sund og varieret kost til alle hovedmåltider. Det er muligt, at slankekuren, som du var på, har sat din krop lidt på pause - men det ved sundhedsplejersken på din skole og din egen læge meget mere om, end jeg gør - for de kender dig jo og kan bedre vurdere det. Derfor foreslår jeg, at du taler med dem om, om der er nogle ting, du skal være opmærksom på udover de ting, du allerede nu har styr på.
Det er forskelligt, hvornår og hvordan puberteten forløber for os hver især. Vi gennemgår alle en stor forandring fra at være barn til at blive unge og voksen, fysisk og mentalt - og midt i dén proces er der plads til forskellighed. Du kan overveje at tale med din mor om, hvornår hendes krop begyndte at ændre sig i forbindelse med puberteten. Der kan sagtens være nogle ting, som er arveligt betinget og det gælder også hvordan vi ender med at se ud som voksne. Måske kan I kigge på fotos af din mor, da hun var på din alder og tale om det med pubertet og udvikling
Du kan få mange oplysninger om kroppens udvikling og pubertet på http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers-pubertet.aspx
Kroppen har brug for sund og nærende mad, fysisk aktivitet og en god nattesøvn for at udvikle sig beds muligt - og det er jo også vigtigt, at man har det godt mentalt og er tryg. Det er gode forudsætninger.
Jeg håber, du kan bruge mine forslag til noget og finder svar, der dur for dig.
Kærlig hilsen Børnetelefonen