Vente på udvikling?

Hej, jeg er en 15 årige forvirret pige.

Jeg gik på en lidt for hård slanke kur for 2 år siden, men stoppede efter et år.

Så det sidste års tid her, har jeg spist normalt: havregryn til morgenmad, rugbrød til frokost og normal aftensmad.

Men jeg har stadig ikke udviklet mig,
jeg kan se jeg til tider tager lidt på, på maven, men ikke mine bryster eller røv,
jeg har heller ikke vokset siden, eller fået min menstruation.

Jeg ville høre jer om, jeg gør noget forkert??? Fordi ville rigtig gerne snart i puberteten

Hilsen forvirret pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg tænker ikke, du gør noget forkert, når du spiser sund og varieret kost til alle hovedmåltider. Det er muligt, at slankekuren, som du var på, har sat din krop lidt på pause - men det ved sundhedsplejersken på din skole og din egen læge meget mere om, end jeg gør - for de kender dig jo og kan bedre vurdere det. Derfor foreslår jeg, at du taler med dem om, om der er nogle ting, du skal være opmærksom på udover de ting, du allerede nu har styr på.

Det er forskelligt, hvornår og hvordan puberteten forløber for os hver især. Vi gennemgår alle en stor forandring fra at være barn til at blive unge og voksen, fysisk og mentalt - og midt i dén proces er der plads til forskellighed. Du kan overveje at tale med din mor om, hvornår hendes krop begyndte at ændre sig i forbindelse med puberteten. Der kan sagtens være nogle ting, som er arveligt betinget og det gælder også hvordan vi ender med at se ud som voksne. Måske kan I kigge på fotos af din mor, da hun var på din alder og tale om det med pubertet og udvikling

Du kan få mange oplysninger om kroppens udvikling og pubertet på http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers-pubertet.aspx

Kroppen har brug for sund og nærende mad, fysisk aktivitet og en god nattesøvn for at udvikle sig beds muligt - og det er jo også vigtigt, at man har det godt mentalt og er tryg. Det er gode forudsætninger.

Jeg håber, du kan bruge mine forslag til noget og finder svar, der dur for dig.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.