Brev
Venindes far bodyshamer.
Hej Børnetelefonen.
Min aller bedste ven er min kusine (lad os kalde hende Hanna). Er sammen med hende mindst en gang om ugen (vi går ikke på samme skole) og vi er hjemme hos hinanden så tit at vi ikke engang behøver at banke på døren inden vi går indenfor hos hinanden.
Vi er ret tit på mcdonalds sammen, og hendes far (min onkel) er begyndt at kommenterer på det. Han siger tit ting til Hanna som “Nu skal du ikke spise for meget, så bliver du tyk” og sådan noget. Hun er meget ked af sin krop og jeg prøver at tale med hende men hun siger at hun ikke ville snakke om det så jeg stopper fordi jeg ikke ville overskræde hendes grænser.
Hannas far er selv overvægtig og prøver at tabe sig så det kan have noget med det at gøre men jeg er rigtig ked af at hun ser sig selv som “tyk” når hun er helt normal vægt bare fordi hendes far bliver ved med at kommenterer på hendes krop. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Måske sammenligner hun sin krop med min, fordi jeg altid har været meget undervægtigt hvilket jo heller ikke er sundt men det er hun ligeglad med.
Ville godt se om der er noget jeg kan gøre om det inden at hun måske kunne ende i at have en eating disorder.
PLEASE, sig om der er noget jeg kan gøre for at få hendes far til at stoppe med at sige sådan noget eller for at hjælpe hende med at se at hendes krop er helt normal.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Du er godt nok en god ven/ kusine at have.
Jeg synes at det er ret flot , at du finder på at skrive til os og bede om gode råd til, hvordan du kan hjælpe hende. Hun er virkelig heldig at have en ven/kusine som dig, der bare gerne vil passe på hende.
Jeg tænker at du kan have ret i, at hendes far siger til hende som han gør, fordi han selv er tyk.  Måske er han selv rigtig ked af at være for tyk, og ønsker for alt i verden at det ikke skal ske for sin datter? Så fra hans side, kan det være en måde hvorpå, han prøver at passe på hende? Mon du kan følge det?
Men jeg kan sagtens se, at det kan lyde sårende i din venindes ører, når han siger det på den måde! Måske tænker han slet ikke over hvordan det virker på hende? Og slet ikke at det også kan få hende til at sammenligne sig med dig. En sammenligning, der kan være med til at forstærke egne negative tanker om sin krop.  Man kan nemlig sagtens se meget forskellig ud, ingen er ens og det er helt okay.
Jeg læser i dit brev, at det også kan være det du tænker?
Jeg ved at det måske er svært for dig at skulle sige noget til din onkel. Men jeg vil alligevel foreslå dig at prøve. Jeg kan godt forstå, hvis det kan føles som at gå bag din kusines ryg ? -men jeg tænker ikke, at det er at sladre.  Netop fordi du gør det for at hjælpe og passe på hende. Mon du har sådan nogle tanker om det?
Jeg tror på at I begge holder rigtig meget af Hannah og ingen af jer ønsker at hun skal være ked af det og have det svært med sin krop. Du gør det for hendes skyld, og jeg forestiller mig at din onkel kan forstå det.
Man kunne starte en samtale om det, ved at sige: ” Onkel, der er noget jeg gerne vil snakke med dig om. Jeg synes at det er lidt svært at sige, så jeg har brug for at du lytter inden du siger noget”  ” Jeg ved at du gerne vil passe på Hannah”, “Men jeg kan se at hun bliver ked af det, når du siger, at hun spiser meget og bliver tyk.” Måske kan du sige det på en anden måde?”
For nogle er det lettere at skrive end at snakke. Hvis det føles svært, kunne du måske skrive det i  et brev? Eller en sms? Inden I snakker om det.
For at du kan hjælpe Hannah til være glad for sig selv, som den hun er, kan du sige højt og minde hende om, at hun betyder utrolig meget for dig. At du holder af hende præcis som hun er at du elsker at være sammen med hende. Det har større betydning end du måske tror.
Vi har også en selvværdsøvelse her: Selvværdsøvelse-som kan være med til at man kan få det bedre med sig selv. Du kan måske prøve den først? Eller dele den med Hannah? Måske sige at det er en du har fundet på vores side, uden at nævne at du har skrevet til os.
Den kan være god for alle, uanset hvordan man ser ud eller har det med sig selv.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller chat/ ringe på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen