Brev
vejer jeg for meget?
hej jeg er en pige på 13.
jeg vejer omkring 56 kg, og jeg syntes selv at jeg er lidt småfed, men er det for meget?
jeg har fået mens, hvis det ændrer noget…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev.
Det er lidt svært for mig at svare på om, det er for meget du vejer. Vægten siger ikke det hele om, man vejer for meget. Det afhænger jo af højde, om det er musklerne vejer, eller det er fedt. Samtidig er du også i voksealderen og der kan kroppen sommetider godt virke lidt småfed og herefter tage et ryk i højden. Så ser man ikke længere for tyk ud. Samtidig er du jo også i puberteten, du har fået din menstruation og er nok også i gang med at udvikle bryster - altså i det hele taget udvikle kvindelige former. Det kan godt virke som om, at man er blevet lidt tyk. Det kan også være fordi din krop ændrer sig fra barn til ung, og det tager altså, af og til, noget tid før, vores opfattelse af os selv kan forstå det.
Hvis du synes du er lidt småfed, kan du fx spørge skolens sundhedsplejerske eller din læge om, du vejer for meget i forhold til din højde og alder. Der er nemlig forskel på idealvægt for voksne, unge og små børn.
Det kan også være at dine forældre kan hjælpe dig her? Det kan være, der skal laves lidt om på den mad du spiser og hvor meget motion du får i løbet af en dag. Træning og bevægelse kan hjælpe til, at kroppen opbygger muskler og kondition, og det er med til at kroppen ser mere trimmet ud og giver dig styrke.
Det bedste vil nok være at tale med en, som kan måle din højde og snakke med dig, så du får de svar og råd som er allerbedst for dig. Det håber jeg, at du har mod på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen