vejer jeg for meget?

hej jeg er en pige på 13.

jeg vejer omkring 56 kg, og jeg syntes selv at jeg er lidt småfed, men er det for meget?

jeg har fået mens, hvis det ændrer noget…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev.

Det er lidt svært for mig at svare på om, det er for meget du vejer. Vægten siger ikke det hele om, man vejer for meget. Det afhænger jo af højde, om det er musklerne vejer, eller det er fedt. Samtidig er du også i voksealderen og der kan kroppen sommetider godt virke lidt småfed og herefter tage et ryk i højden. Så ser man ikke længere for tyk ud. Samtidig er du jo også i puberteten, du har fået din menstruation og er nok også i gang med at udvikle bryster - altså i det hele taget udvikle kvindelige former. Det kan godt virke som om, at man er blevet lidt tyk. Det kan også være fordi din krop ændrer sig fra barn til ung, og det tager altså, af og til, noget tid før, vores opfattelse af os selv kan forstå det.

Hvis du synes du er lidt småfed, kan du fx spørge skolens sundhedsplejerske eller din læge om, du vejer for meget i forhold til din højde og alder. Der er nemlig forskel på idealvægt for voksne, unge og små børn.

Det kan også være at dine forældre kan hjælpe dig her? Det kan være, der skal laves lidt om på den mad du spiser og hvor meget motion du får i løbet af en dag. Træning og bevægelse kan hjælpe til, at kroppen opbygger muskler og kondition, og det er med til at kroppen ser mere trimmet ud og giver dig styrke.

Det bedste vil nok være at tale med en, som kan måle din højde og snakke med dig, så du får de svar og råd som er allerbedst for dig. Det håber jeg, at du har mod på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.