Brev
Vejer jeg for meget??
Hej
Jeg er en pige på 12 år og jeg tænker hver dag om jeg vejer for meget i min alder??
jeg er 1.62 cm høj og går til håndbold 3 gange om ugen og der laver styrketræning/fysisktræning, løbetræning og på banen.
Og jeg vejer 57 kg!!! Jeg ved hvad i andre synes men jeg synes det er rigtig meget i sammenlignen at jeg kigger på de andre piger i klassen!
Der er en pige for min klasse der vejer 35 kg!! og shit
Jeg går meget op hvad jeg spiser, men når jeg vejer mig hver tredje ud har jeg altid taget mig et halvt kg!!!
skal jeg tabe mig??
Håber i kan hjælpe mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Som med rigtig mange andre ting her i livet er det rigtig svært, at sammenligne sig selv med nogle andre, da vi alle er forskellige.
Det giver derfor ingen mening, at sammenligne sig selv med en pige, der vejer 35 kg og måske overhovedet ikke dyrker samme mænge sport som du gør.  Måske har hun også gener, der fra naturens side gør hende rigtig tynd og måske bliver hun ikke så høj.
Derimod giver det mening, at kigge på alle de gode ting du gør for at holde dig sund.
Når du er så fysisk aktiv som du er og også styrketræner, tænker jeg du har en del muskler, som i sig selv godt kan gøre at du vejer mere end normalt.
Derfor vil mit råd være, at du ikke kigger så meget på din vægt, men i stedet kigger og mærker hvordan du har det med din krop.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er veltrænet og ikke for tyk - men har en stærk og sund krop.
Hvis du har brug for en mere faglig vurdering tænker jeg, at du kan tage en snak med sundhedsplejersken eller din læge om din vægt passer til dig. Så bliver det måske lettere, at blive glad for din krop og ikke sammenligne dig med andre.
Jeg håber, at mit svar giver dig lidt ro i forhold til din vægt for det lyder virkelig som om du gør en masse ting for at holde dig sund.
Hvis du har brug for, at tale mere eller om noget andet er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen