Vejer jeg for meget??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Som med rigtig mange andre ting her i livet er det rigtig svært, at sammenligne sig selv med nogle andre, da vi alle er forskellige.

Det giver derfor ingen mening, at sammenligne sig selv med en pige, der vejer 35 kg og måske overhovedet ikke dyrker samme mænge sport som du gør.  Måske har hun også gener, der fra naturens side gør hende rigtig tynd og måske bliver hun ikke så høj.

Derimod giver det mening, at kigge på alle de gode ting du gør for at holde dig sund.

Når du er så fysisk aktiv som du er og også styrketræner, tænker jeg du har en del muskler, som i sig selv godt kan gøre at du vejer mere end normalt.

Derfor vil mit råd være, at du ikke kigger så meget på din vægt, men i stedet kigger og mærker hvordan du har det med din krop.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er veltrænet og ikke for tyk - men har en stærk og sund krop.

Hvis du har brug for en mere faglig vurdering tænker jeg, at du kan tage en snak med sundhedsplejersken eller din læge om din vægt passer til dig. Så bliver det måske lettere, at blive glad for din krop og ikke sammenligne dig med andre.

Jeg håber, at mit svar giver dig lidt ro i forhold til din vægt for det lyder virkelig som om du gør en masse ting for at holde dig sund.

Hvis du har brug for, at tale mere eller om noget andet er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.