Brev
ved ikke hvad jeg skal gøre
hej jeg er en pige på 12…
jeg er blevet truet til at sende billeder og videoer til nogen… (hvor jeg nøgen) jeg fandt ud af for sådan 2-3 uger siden at en af de her drenge har sendt tingene til nogen.. og har allerede selvmordstanker og nu det hele værre.. der også en anden dreng som også har truet mig til at sende (de tog alle screenshot) noget… han sendte det så i en gruppe med mig og mine veninder og nogle af hans venner
…hans venner har så også taget screenshot og nu har de så lagt billedet op på deres historie på snapchat… ved ikke hvad jeg skal gøre fordi ingen tror på mig selvom jeg harmange beviser
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige
Tak for dit brev, og hvor er det godt du skriver. Der er desværre mange børn og unge, der prøver det samme som dig Og det eneste rigtige at gøre, er det du har gjort: fortælle det til andre, man tror kan hjælpe en.
Jeg kan godt forstå, du har det rigtig skidt med det. Det må være meget utrygt at blive fanget i noget, hvor andre har magt og kan true dig. Jeg tænker, du må være både bange for, og ked af det, der er sket.
Du skal også være klar over, at det drengene har gjort mod dig er både ulovligt og strafbart. Man må ikke optage, opbevare eller dele nøgenbilleder af personer under 18 år på nettet.
Jeg sagde, i begyndelsen af brevet, at det er så godt, du fortæller det, der er sket for dig. Jeg ved jo kun det, der står i brevet, og ved derfor heller ikke, om du bor hos din far og mor?
Hvis du gør det, vil det være en rigtig god idé at dele med dem, hvad du er midt i lige nu. Hvis det er muligt, så prøv, om du kan få mod til, også at fortælle dem, hvad der er sket.
Du har virkelig brug for hjælp og støtte fra de voksne, der er omkring dig.
Jeg tænker også på, om der måske er en lærer, du har tillid til og tør tale med om billederne? En som måske også kunne hjælpe dig videre i at tale med dine forældre? Lærerne i din skole har pligt til at hjælpe dig i en svær situation som denne.
Jeg vil give dig en mulighed mere for kontakt til voksne gennem  noget, der hedder “SletDet”. Der sidder voksne, som især tager sig af det, du har oplevet. Det er Red Barnet, som på den side, giver “Hjælp med ubehagelige oplevelser på nettet og digitale krænkelser”. De kan bl.a. hjælpe dig med at fjerne dine private billeder på nettet.
Klik på HER og igen på linket, der kommer frem. så er du inde på “SletDet”.
På siden kan du læse, hvad “SletDet” er, og nederst på siden står adressen: https://redbarnet.dk/sletdet/ . Klik på adressen – og kom videre ind til alle mulighederne for hjælp.
Du kan kontakte dem med det samme, du får svaret herfra og fortælle, at du har brug for hjælp til at fjerne billederne. Det er også en side voksne kan gå ind på. Så du kan måske bede en voksen gøre det sammen med dig?
Du kan vælge at bruge dit eget brev og mit svar til at gøre det tydeligt, hvad der er foregået, for den anden voksen, der skal hjælpe dig,
Du er meget velkommen til også at ringe til Børnetelefonen på tlf.nr. 116111, hvor du anonymt kan komme til at tale direkte med en rådgiver. Du kan fortælle din historie igen, om hvordan du har det og så blive hjulpet videre.
Jeg tror, du er stærk – du har skrevet til os, og det kan ikke have været nemt.
Jeg håber, du endnu en gang kan bruge dit mod til at bede om hjælp. Ingen kan i din situation klare det alene. Det er for hårdt.
Jeg håber, mit brev har været bare en lille hjælp for dig – på vejen til endnu mere af den hjælp og støtte, du har brug for.
Kærlig hilsen Børnetelefonen