Ved ikke hvad jeg skal gøre?

Her på det sidste stykke tid har jeg følt mig ret tyk,

jeg synes jeg vejer for meget, jeg har det ikke så godt med det. Jeg vil virkelig gerne tabe mig.

Jeg har gået til ridning i 2 år men omkring november sidste år stoppede jeg.

Jeg vil så gerne starte igen så jeg kan dyrke noget motion. De fleste andre piger i klassen er virkelig tynde og flotte, de fleste dyrker rigtig meget sport.

Det hele startede faktisk da jeg gik i 3. Klasse tror jeg, min veninde kaldte mig tyk for sjov, men der begyndte jeg at tænke rigtig meget over det. Nu går jeg så i 6. Klasse, jeg har ikke et særlig godt selvværd.

Jeg er stoppet med at drikke cola, jeg vil prøve og se hvor lang tid jeg kan holde mig fra det, selvom alle andre drikker det.

Jeg skal konfirmeres næste år, men jeg er bange for at jeg ikke vil kunne finde en kjole der er pæn nok, når jeg ser ud som jeg gør.

Jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kan komme til at dyrke mere motion?

Hvordan jeg kan få det bedre med mig selv?

Og hvordan jeg kan tabe mig?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev.

Dit brev handler om, at du gerne vil tabe dig. Men det handler også om, at du er blevet opmærksom på, at du ikke har et særligt godt selvværd, og at du gerne vil have det bedre med dig selv. Det er stærkt, at du har så meget selvindsigt, og at du også har viljen til at gøre noget ved det. Der er heldigvis mange ting man kan gøre for at få det bedre med sig selv – både med sit indre og sit ydre. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du skal starte, for jeg synes, at det er rigtig dejligt, at du har lyst til at få det bedre med dig selv og din krop.

Allerede i 3. klasse begyndte du at tænke rigtig meget over de her ting, fordi din veninde kaldte dig tyk for sjov. Jeg tror, at de fleste har prøvet at blive såret af en bemærkning, der egentlig var sagt i sjov. Ordene kan gøre ondt rigtig længe efter - også selv om de kom fra én, man har det godt med, og som ikke mente noget med det. Din veninde kan sikkert ikke engang huske, at hun kaldte dig tyk dengang…?

Der er en del børn og unge, som skriver til os for at få hjælp til at tabe sig. Vi vil meget gerne hjælpe dem, som vejer for meget, med at finde inspiration til sund kost og gode motionsvaner. Men i dit brev fortæller du ikke, hvad din højde og vægt er, og derfor er det svært for mig at vide, om du egentlig vejer for meget. Man kan nemlig godt gå rundt og føle sig tyk uden at være det. Derfor synes jeg, at du skal starte med at tage en snak med din mor eller far omkring din vægt og dit ønske om at tabe dig. Hvis du skal i gang med at lave om på nogle vaner, er det alligevel rigtig godt, at du får opbakning fra dine forældre, så der er flere fordele ved at fortælle dem om dine tanker. Hvis det er svært at tage hul på snakken, kan du måske vise dem dit brev?

Du fortæller, at du gerne vil starte til ridning igen. Hvad var det mon, der gjorde, at du stoppede sidste år? Jeg tror, at det er en god idé, at du snakker med dine forældre og finder ud af, om tingene har ændret sig, så du igen kan starte til ridning. Fortæl dem, hvor meget det betyder for dig at starte til ridning igen eller måske starte til en anden form for motion.

Hvis dine forældre bakker dig op i, at det vil være godt for dig at tabe dig, kan I evt. tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun kan måske være med til at opmuntre dig og hjælpe dig med at holde fast i dine nye gode vaner.

Du har selv en ret god ide om, hvad der skal til for, at man kan tabe sig. Motion er nemlig lige præcis en god og sund vej til et vægttab. Samtidig er motion også med til at gøre, at man får det bedre med sin krop – især hvis man finder en motionsform, som man synes er sjov, og som man måske kan dyrke sammen med andre. Mon du kan lokke dine forældre med på en rask gåtur eller en cykeltur engang imellem? Motion behøver ikke være hårdt eller kræve tid, penge eller særligt udstyr. Motion kan også være at tage trapperne i stedet for elevatoren, at tage cyklen i stedet for bussen, at gå tur med hunden eller at danse til sin yndlingsmusik hjemme på værelset.

Man kan også lave lidt om på sine madvaner, og du er allerede begyndt med colaen. Hvis du har tid, kan du også hjælpe med at lave mad derhjemme engang imellem og prøve nye opskrifter på sund og lækker mad sammen med familien. Det er godt for selvværdet at lære nyt og at få små succesoplevelser i dagligdagen – og det kan være en rigtig god følelse at spise et dejligt måltid mad, man selv har været med til at tilberede.

Med hensyn til colaen, må det kræve rigtig meget viljestyrke at holde sig fra det, når alle andre drikker det. Måske har du oplevet, at det alligevel er svært at holde dig helt fra cola – men det betyder ikke, at du har givet op. Det er helt okay at give sig selv lov til at nyde lidt af det usunde engang imellem. Nogle synes f.eks., at det fungerer godt at holde sig fra cola til hverdag, men at drikke det, hvis de f.eks. er til fest eller fødselsdag.

Det er vigtigt, at man ikke laver alle mulige strenge regler og forbud, når man gerne vil have det bedre med sig selv og sin krop. Det skal være sjovt at komme i form, og man skal huske at give sig selv et ordentligt klap på skulderen, hver gang man gør noget godt for sig selv. Så får man det automatisk bedre med sig selv og sin krop – og det giver et bedre selvværd.

Hvis du har lyst, kan du begynde at føre dagbog og skrive ned, hver gang du har gjort noget godt for dig selv. Det kan f.eks. være, at du har snakket med sundhedsplejersken, været i svømmehallen, gået en lang tur med en veninde, eller lavet et godt måltid mad sammen med familien. Det kan være en rigtig god motivation at føre sådan en dagbog og kunne se tilbage på alt det gode, man gør for sig selv.

Jeg ønsker dig held og lykke med det hele – og en rigtig god konfirmation til næste år!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.