Brev
Vægt
Hej jeg skriver fordi at jeg hader min krop.
Jeg hader alt fra min hage til mine lår, jeg tror at jeg er den tykkeste i klassen fordi alle både piger og drenge er tynde og der er kun tre der ikke er vildt tynde.
Jeg kan ikke lide at klæde om til idræt og at min mave viser. Jeg kan ikke snakke med nogen om det, fordi alle siger at jeg burde elske min krop, men det kan jeg ikke alle siger at det er ligegyldigt, men det er det ikke for mig. Jeg hader når jeg spiser is og lidt slik fordi jeg føler mig som en ko.
Jeg tror at det startede da jeg var otte og en af mine venner sagde at jeg var for tyk til at kunne passe hendes tøj. Andre siger også at mine mad portioner er voksen portioner og det er der jeg ikke spiser måske i en dag eller noget eller også spiser jeg meget lidt og så bliver jeg sulten og så spiser jeg igen og der hader jeg mig selv.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Jeg synes, det er rigtig modigt af dig at skrive ind og dele dine følelser. Du skal vide at du ikke er alene – på BørneTelefonen taler vi med mange, der ligesom du er usikre på deres kroppe. Vi hører fra børn, der fortæller, at de er kede af, at de synes, de er for lave, for høje eller for tykke eller for tynde. Desværre får rigtig mange sådan nogle tanker.
En passende vægt handler om mange ting –  fx hvordan den føles for dig, og om kroppen kan det, den skal kunne. ’Den rigtige vægt’ afhænger af kropsbygning, og hvor du er i din kropslige udvikling. Det kan tal ikke fortælle dig –  men du må mærke efter.
Tankerne om vægt hænger tit sammen med, at kroppen ændrer sig meget i puberteten. Man begynder at få former – brysterne vokser, og man får måske bredere lår og numse. Det er helt naturligt. Men man kan måske godt have lidt svært ved at følge med selv. Og måske synes man, at ens krop er blevet lidt fremmed for en, når den ændrer sig så meget.
Når venner og bekendte, kommenterer på ens krop, så kan det gøre at man bliver ked af det. Selvom de ikke mener noget ondt ved det, kan det gøre, at man får svært at holde fast i at være glad for sin egen krop – uanset hvordan den ser ud.
Det kan også være, at man har set noget på nettet, der gør, at man føler sig forkert. Medierne viser billeder af kroppe, som har en bestemt form og vægt. Det er også ofte en bestemt slags krop, man ser på internettet og sociale medier. En af grundene til det er, at folk redigerer deres billeder med apps. Jeg tror desværre, at mange unge mennesker bliver negativt påvirket af den slags billeder. Det godt at tænke over, hvad det gør ved en. I din alder vokser kroppen meget. Så kan man godt opleve, at noget vokser forud for noget andet.
Du skriver også i dit brev at du ikke føler du kan snakke med nogen om det, fordi de bare vil sige til dig at du skal elske din krop som den er – og det kan de jo også have ret i, men jeg forstår godt at det stadig er svært, når man er et sted lige nu, hvor man er usikker på sin krop. Der er som sagt mange, der oplever at have usikkerheder omkring deres krop. Men heldigvis lærer mange også at acceptere, og blive glad for at deres krop er unik. På denne side kan du en video med mennesker, der taler om deres forhold til deres krop.
Hvis du har lyst til at se en video om, hvad der sker i puberteten kan du se her. Der sker mange ting med kroppen i puberteten, der kan være svære at forstå. Men udviklingen er almindelig og ikke farlig.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt. Tak for dit modige brev.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen