Brev
Vægt
hej børnetelefon.
Jeg er en dreng på 13 år snart 14 jeg er 153 cm og vejer 56,1 kilo har store mandebryster og lavt selvær.
har prøvet alle slags kure men ingen af dem fungere. ryger hele tiden tilbage i den samme bane med at spise usundt.
jeg har heller aldrig taget min trøje af foran andre mennesker/Skolekamarate fordi jeg vil være flov og føle mig utilpas.
vi har også talt om i klassen at vi skal have svømning hvilket gør mig endu mere nervøs.
jeg tror hvis jeg får tabt mine kilo vil jeg have nemmer med freksembel: ved at sove ude (fordi jeg har hjemve) og bare have et lidt større selvtillid og selvær.
Kh Anonym
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, for det er ikke rart at føle sig utilpas på grund af sin krop.
Det er helt normalt, at tanker om krop og udseende kan fylde meget, når man er på din alder. Det er meget forskelligt, hvordan man udvikler sig i puberteten. Nogle udvikler fedtdepoter først, og vokser derefter i højden, mens andre vokser i højden først og udvikler fedtdepoter derefter. Som regel regulerer det sig efterhånden, som man vokser.
Det er svært for mig at sige, om du vejer for meget, da vægt bl.a. også afhænger af kropstype. Men jeg kan forstå på dit brev, at du er ked af, hvordan du ser ud, og at det er gået ud over dit selvværd. Du skriver, at du har prøvet en masse kure og jeg tænker på, om du mon har talt med nogle voksne omkring din vægt? Snakker du mon med dine forældre om, at du er ked af hvad du vejer? Måske kan I sammen tale om, om I kan begynde at spise sundere derhjemme eller finde nogle lækre sunde opskrifter.
Du skriver, at du spiser usundt. Mon du kan aftale med dine forældre, at I har nogle sunde ting i huset, som du kan spise i stedet for? Groft brød, knækbrød og grøntsager er sundt, og mætter samtidig. Det kan være gode ting at spise, så man ikke hele tiden er sulten og dermed lettere kommer til at spise usunde ting.
Mon der er noget sport som du godt kan lide? Man kan tabe sig ved at dyrke sport, men det kan også gøre, at man bliver bedre tilpas i sin krop og får mere selvtillid. Det er rigtig vigtigt, at du kommer til at føle dig godt tilpas i din krop og med den du er. Måske er der en sportsklub i nærheden, hvor du kan prøve at melde dig til, måske går en af dine venner til sport og kan tage dig med til noget?
Du skriver også, at det gør dig nervøs, at I skal til at have svømmeundervisning. Mon du kan prøve at tage i svømehallen med din familie, så du kan vænne dig til tanken? Det gode ved svømmehallen er, at man dér kan se, at alle menneskers kroppe er forskellige.
Jeg håber, at du får mod på at prøve nogle af mine råd af.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen