Vægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Du skriver om dine bekymringer med hensyn til vægten. Ja, det er jo noget en del piger tænker meget på, du er bestemt ikke den eneste. Du spørger om det vil gøre noget at du taber 4 kg..??

Jeg tænker ud fra det du skriver: at du har mange muskler, og at du er mere udviklet med hensyn til bryster og bagdel, at din vægt er helt fin som den skal være. Det er helt normalt at begynde at tage lidt på i din alder, når du udvikler bryster og mere fedtvæv på hofter og baller. Måske skal du prøve at være stolt af, at du er ved at få en smuk kvindekrop? Og dine muskler vejer jo også. Du er nu i puberteten, hvis ikke du har fået det, får du sikkert også snart din menstruation - altså i det hele taget er du i gang med at udvikle dig til en ung kvinde, og den proces tager altså af og til, noget tid før, vores opfattelse af os selv kan forstå det.

Jeg tænker at der ikke er nogen grund til at gå på slankekur. Mon de piger du har sammenlignet vægten med, kan tænkes ikke værende så langt i deres udvikling endnu, og mon de dyrker sport ligesom dig? Vi er alle forskellige og udvikles ikke på samme tid. En ide kan være fx at spørge sundhedsplejersken eller din læge om dine tanker og følelser om vægten, de kan vejlede i vægt i forhold til højden og samtidig tale med dig om udvikling og kost, hvad tænker du mon om den ide?

Du lyder som en aktiv pige, med både badminton, løb og fodbold, det er sundt med motion og som du fortæller er du mere markeret, det håber jeg du er/bliver rigtig stolt af, det er tegn på du er i god form og tager dig af din krop. Din vægt siger ikke det hele om man vejer for meget eller ej. det afhænger også af fordeling af muskler/fedt, så det kan være godt at øve sig på at slippe fokus på hvad præcis vægten er, men mere lære at acceptere sin krop og finde de steder på kroppen, som man er stolt af og som er ens "yndlingspunkter". Måske er det din markerede mave, dine øjne, dit hår eller en skønhedsplet et særligt sted? Vi har alle et større eller mindre sted på vores krop, som er smukt på os. Håber du kender dit smukke sted, og ellers håber jeg du går i gang med at finde det. Du lyder i hvert fald som en rigtig dejlig pige, som er god til at tænke over tingene og til at skrive herind. Det synes jeg er flot, det kan du være stolt af...

Har du mon snakket med andre om det? Måske kunne du prøve at snakke med din mor og dine veninder om det, så du ikke skal gå og spekulere over det alene? Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.