Brev
Våd drøm
Hej..
Jeg er 13 men bliver snart 14 år,
men jeg har stadigvæk ikke fået “våd drøm” endu.
Jeg har der imod fået hår på kroppen og mellem benene!
Synes i at det er normalt?
Hvad kan jeg gøre for at få det?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er rigtig godt tænkt at skrive til BørneTelefonen, når du har et spørgsmål, du gerne vil have svar på. Jeg ved, at der er mange andre, der går med de samme tanker, som du gør. Når dit svar bliver lagt på nettet, så har andre også mulighed for at læse med. På den måde kan dit brev være med til også at hjælpe andre.
Ja, det er helt normalt. Der er områder af vores krop, der udvikler sig hurtigere end andre områder. Når du har fået hår på kroppen og mellem benene, så viser det, at din krop er i gang med at forandre sig, og så vil de våde drømme også komme på et tidspunkt.
Du spørger, hvad du kan gøre for at få våde drømme, og det vil jeg gerne prøve at give dig nogle ideer til. De våde drømme kommer, fordi du om natten i søvne bliver tændt seksuelt. Det kan fx være fordi, du drømmer om noget, der har med sex at gøre. Vi kan jo ikke bestemme, hvad vi skal drømme, og derfor kan det være rigtig svært selv at styre, hvornår de våde drømme kommer. En mulighed kunne fx være, at du inden du sover prøver at tænke på noget, der kan tænde dig. Det kan være, at du tænker på en piges bryster. Det kan også være, at du tænker på en tissemand, der bliver stiv. Har du prøvet at blive tændt seksuelt, mens du var vågen? Hvis du har det, hvad var det så, der gjorde det? Måske kan du tænke på det samme, inden du falder i søvn. Mon det kunne være en idé for dig?
Jeg bliver nysgerrig efter, om du er sikker på, at du ikke har haft våde drømme endnu. Måske er du kommet, uden at du er vågnet af det, og hvis det har været tidligt på natten, eller der ikke er kommet så meget sæd, så er det måske nået at tørre, inden du vågnede om morgenen. Det er ikke altid, at vi ved, hvad der foregår.
Jeg håber, du har fået et svar, som du kan bruge til noget. Det kan også være, at du har lyst til at spørge nogen andre også? Kender du www.sexlinien.dk ? Det er en rådgivning, hvor du også har mulighed for at ringe til dem eller skrive til deres brevkasse - der er også rigtig mange informationer på deres hjemmeside.
Mange hilsner fra BørneTelefonen