Utilfreds med min krop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

At være ked over ens krop er noget, som mange desværre kender til - og det er virkelig ærgerligt. For det gør, at unge menneske tror, at der kun er én helt rigtig måde at se ud. For hvis det kun er én slags krop, der bliver vist frem, så vil alle vi andre jo tro at vores krop er den "forkerte". Og det er den ikke. Husk det!  Alle kroppe er lige meget værd. At du ”har lidt ekstra på sidebenene” gør ikke, at du er mindre ”rigtig”. Du er nemlig lige så meget værd, som alle de andre piger.

Du skriver i dit brev, at du ikke tror, at din lærer køber din løgn, hvis du prøver at melde dig syg eller siger, du har menstruation. Derfor tænker jeg på, om det mon kunne være en mulighed, at du simpelthen fortæller din lærer, hvordan du rigtig har det? Hvis det er lidt svært, kan du måske overveje at vise din lærer dit brev og mit svar. Eller skrive til din lærer på intra? Det er ærlig snak og noget din lærer bør kende til. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har brug for lidt hjælp, så du (og dine klassekammerater) kan lære, at der er mange måder at se ud - og at det er en af årsagerne til, at vi bør være så stolte af vores krop.

Måske kan I lave en aftale om, at I fx tager et pigemøde, hvor I taler om kropsidealer. Det kan ofte være rigtig rart, hvis man i en periode sætter  fokus på kroppe. At man taler åbent om, at kroppen er noget, vi alle skal være stolte af. Den er jo simpelthen så fantastisk! Det skal du lære - og her kan undervisning være en stor hjælp for alle. Derfor synes jeg, du skal overveje, om det kunne være en mulighed at tage en snak med din lærer? Måske har du også nogen, som kan støtte dig i, at din lærer ved, hvad du er bekymret for.

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke.

Kærlig hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?