Brev
Usikker på min krop
Hej Brevkassen.
Jeg er en pige på 12 år, der er meget usikker på min krop.
Jeg er ret lav af min alder, og er også den laveste i min klasse. jeg træner hver dag, undtagen de dage Jeg går til gymnastik, hvilket er 2 dage om ugen.
Jeg begynte at træne for ca et halvt år siden, fordi at Jeg følte mig tyk. Eftersom at jeg er ret lav, ser Jeg heller ikke ligeså slank ud, som de andre piger i min klasse, og selv om at Jeg træner derhjemme, syntes Jeg hele tiden at Jeg ser lidt tyk ud.
Jeg bliver også ked af det i skolen, fordi at mange af mine veninder spiser rigtig usundt, og de er slanke. Jeg gør rigtig meget for at være slank, men Jeg syntes ikke det hjælper, selvom at Jeg træner derhjemme i ca en halv time om dagen. Jeg har prøvet mange træningsprogrammer på nettet, specielt til lårene, fordi at Jeg har ret store lår.
Jeg fik dog aldrig tynde lår af at lave den træning, men kun store muskler, som ikke får mine lår til at se pæne ud. Jeg forstår ikke hvordan dem som laver træningen, kan have tynde lår, da det ikke hjælper på mig. Jeg ved også godt, at man skal finde en træning, som passer godt til ens krop, men Jeg har prøvet rigtig meget, og er træt af at intet virker.
Mine bryster er heller ikke begyndt at vokse så meget endnu. Jeg fokusere også på at spise sundt.
Jeg vejer ca 39 kg, og er ca 150 cm høj.
Håber at i kan hjælpe mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år,
Tusind tak for dit rigtig fine brev. Du skriver ind til os om et emne, der fylder rigtig meget hos især piger i din aldersgruppe.
Kroppen er i rivende udvikling, når man er 12 år gammel, og alle kroppe vokser forskelligt med både vægt, højde og udvikling. Derfor er der også rigtig mange som dig, der oplever en stor usikkerhed i sig, om de er tykke eller forkerte.
Jeg vil rigtig gerne prøve at komme med nogle gode råd til dig, så du kan få dine tanker lidt på plads.
Du skriver i dit brev, du begyndte at træne, fordi du føler dig tyk.
Du fortæller, du ser anderledes ud end de andre piger fra klassen. Det er ikke underligt – for menneskekroppe ser vidt forskellige ud.
Jeg kan godt forstå, når man har en fast ide om, hvad andre synes er pænt, og man gerne vil passe ind, at der kommer en stor frustration i en selv, når man ikke ser det, man ønsker i spejlet.
Jeg forestiller mig, hvis du spurgte dine veninder, at de også oplever samme tanker som dig ind i mellem. Jeg tænker derfor, det kunne være rigtig fint for dig, du prøvede at øve dig i at blive bevidst om, hvordan rigtige menneskekroppe ser ud – og ikke kun dem fra blade og sociale medier.
Måske kunne du prøve at lægge mærke til, om der i virkeligheden var andre piger på din skole, der minder om dig? Måske er nogle meget tynde, meget tykke eller andre helt tilpas. Fælles for alle kropstyperne – også for dig –  er, at de alle er OK og gode nok, som de er.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, du bliver ked af det. Når man bliver fyldt af sådan en ked-af-det-hed, kan den overskygge alting, og intet føles godt. Jeg tænker derfor, du måske kunne prøve at lave øvelse, hvor du fortæller dig selv positive ting, om din krop:
Find de tre ting ved din krop, som du holder mest af.
Du kan skrive det ned eller fortælle det til dig selv i spejlet.
Du kan også lave øvelsen med en god ven, hvor I fortæller den anden tre positive ting.
Vi kan være rigtig gode til at lægge mærke til, hvad vi er utilfredse over med vores krop, derfor er det godt at øve sig i at tale pænt til sig selv.
Et andet godt råd kan være at snakke med en voksen kvinde, du føler dig tryg ved. Det kunne være, du og din mor kunne gå en tur en dag, og du kunne finde modet til at fortælle hende om dine tanker, tvivl og frustrationer omkring din krop. Ofte har ens egen mor prøvet noget, der minder om det, da hun selv var en pige, der begyndte at udvikle sig.
Nogle gange kan idrætslæreren på skolen også være behjælpelig med noget seksualundervisning, hvor pigerne i din klasse og dig, får undervisning i, hvor forskelligt kroppe udvikler sig. Nogle får store bryster hurtigt. Andre får bryster langsomt. Nogle får meget små bryster. Alt er helt normalt, og det kan være trygt og beroligende, at opleve de piger, man sammenligner sig selv med, også har svære tanker om kroppens udvikling.
Jeg sætter et link ind til dig her, hvor du kan læse om kroppens udvikling på børnetelefonens hjemmeside. Jeg håber, du får en oplevelse af, du ikke er alene med dine tanker. Måske du også kan bruge de små film eller de gode råd nederst på siden til noget.
Kroppen
I alle tilfælde vil vi altid gerne snakke med dig på børnetelefonens telefonrådgivning på nr. 116111 eller chat og sms fra vores hjemmeside.
Jeg håber, du kan bruge rådene til noget, og du finder lidt ro i, din krop er god nok, som den er. Uanset, hvordan den ser ud.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen