Usikker over udvikling af bryster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 17 årige pige

Jeg forstår godt, at du undrer dig – men der er lige så mange forskelige bryster, som der findes piger/kvinder. Det er sjældent, at nogen har de samme bryster – alle er forskellige.

Det kan være svært at følge med, når kroppen ændrer sig. Og mange skriver ind lige som dig, fordi de er i tvivl. For hvordan skal bryster udvikle sig for at være normale? Alle kroppe udvikler sig i forskellig fart og på forskellig måde.

Det er både når vi taler størrelse, brystvorternes størrelse og farve og fylde. Du er jo ikke færdigudviklet endnu, og der kan stadig nå at ske forandringer med dine bryster.

På BørneTelefonen taler vi med mange, der ligesom dig tænker, at deres bryster har forkert form eller størrelse.

I film, mode, og blade … alle steder fylder bryster meget. Og tit er det bryster, der har et bestemt udseende og en bestemt størrelse, som man ser. Nogle er kede af, at de har bryster, der ikke ser ud på den måde. De kommer til at sammenligne sig – det er nemt at komme til!

Men mange får at vide, at de ’bare’ skal lade være med det – og at det hele er ’naturligt’. De oplever derfor, at problemet bliver gjort til deres eget.  Mange lærer heldigvis med tiden at leve godt med deres krop, uanset hvordan deres bryster ser ud.

Hvis du stadig er usikker på, om alt er OK med dine bryster, kan du vælge at få til din læge. På den måde kan du få at vide om alt er, som det skal være.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.