Brev
Uren hud/ akne
kære børnebrevkasse…
Jeg er en 16 pige, som har her det sidste års tid begyndt at få mange urenheder, hvor det så efterhånden har givet nogle ar. Førhen plejede jeg ikke at være en der havde uren hud, men så kom det bare, og jeg døjer stadig med det.
Hver dag tænker jeg på det, og det går rigtig meget ud over min selvtillid, især når folk fra min klasse kommenter det eller bare hentyder til det, selv nogle af mine venner gør det, og de siger det som om det er sjovt.
Jeg hader virkelig min hud, og vil gøre alt for at få den ren igen.
jeg har prøvet stort set alt, alt med at spise sund, drikke massere vand og motionere meget, men intet har virket.
Nu er jeg så kommet på nogle piller som forhåbenligt vil virke.
Hver dag er jeg bange for at vise mig frem, for der er altid en der skal kommenter det, det er tit hvor det er foran alle sammen.
Jeg kan ikke gå udenfor en dør uden jeg har makeup på, men min makeup sidder heller ikke altid særlig godt, man kan se de i løbet af dagen, fordi jeg har fedtet hud.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere, nogen gange græder jeg mig selv i søvn, fordi jeg er så ked af det over det.
Jeg kan ikke lide at se på folk, og kigger tit væk, for jeg føler det er som om de kigger på min hud, og tænker at det er ulækkert.
Mine forældre har prøvet at hjælpe mig meget, og brugt mange penge på dyre cremer og ligende ting til huden, og til kosmetologer, men det er der stadigvæk.
Det går meget ud over mit selvtillid og jeg har næsten ikke noget i forvejen.
Håber i kan hjælpe mig lidt..
Hilsen pigen med problemer.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er så påvirket af at have uren hud, at det går ud over din selvtillid.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er ubehageligt, at føle at folk kun ser din urene hud, når de kigger på dig. For selv om jeg vil kunne fortælle dig, at det er helt normalt at have uren hud, når man er 16 år, og du ikke er den eneste, der har det, så ændrer det ikke ved, at du har det svært med det. Jeg synes dog, at du skal vide, at det stopper igen, for nogle hurtigere end andre, men det bliver ikke ved at være så voldsomt.
Jeg kan virkelig godt forstå, du bliver ramt, når andre - og især dine klassekammerater - kommenterer det. Det er ikke sjovt, og selv om det ikke lyder som om, de kommentere det for at såre dig, så er det ikke sjovt. Jeg kommer til at tænke på, om du kunne betro dig til et par tætte veninder, sådan at det kunne være dem, der overfor de andre lige som var en slags fortalere for, at man skal behandle hinanden betænksomt i jeres klasse..? Det kan jo være, der også er andre, der har det svært med noget ved dem selv, som de også vil være kede af, at nogen bemærker og kommenterer... Tror du, at du kunne tale med nogle af dine tætte veninder om det?
Du har prøvet mange ting for at afhjælpe det, og jeg tror faktisk, at det er nogle ting, du skal fortsætte med. Specielt det med at spise sundt, drikke vand og motionere tror jeg er vigtigt, og så skal du huske at rense din hud både morgen og aften. Jeg er i tvivl, om de piller du nævner, er nogle du har købt i håndkøb, eller nogle du har fået igennem en læge? Hvis det er nogle, du har købt i håndkøb, så synes jeg det lyder som, om du er så hårdt angrebet, at du bør gå til lægen. Din egen læge kan henvise dig til en hudlæge, som har meget viden om og erfaring i at hjælpe mennesker med svære hudproblemer. Hvad tænker du om det?
Det er dejligt at læse, at du kan tale med dine forældre om det, og de hjælper dig alt hvad de kan. Selv om de ikke kan fjerne din urene hud, så vil jeg opfordre dig til at blive ved at dele dine tanker med dem om det, sådan så du ikke går alene med det.
Jeg håber så meget, at den behandling du er i nu vil hjælpe dig eller måske endnu bedre, at den allerede har hjulpet lidt på din hud.
Mange tanker til dig fra BørneTelefonen