Unormale brystvorter?

Jeg er en pige på 13 år.

Jeg bruger str. 70 A.

Problemet er ikke så meget størrelsen, det er mere mine brystvorter jeg synes de ser underlige ud!

Jeg har ikke særligt store bryster men jeg heller ikke helt udvikling-et endnu.

Mine brystvorter er i “normal” tilstand formet som om det er en lille ekstra bule på mine bryster (altså hele det mørkere område). Kun når jeg får kuldegysninger eller rør ved dem synes jeg de er flotte, for der stritter de lidt, hvilket jeg føler er mere normalt.

Jeg har ofte kigget lidt på de andres om dem jeg går i skole med har “strittende brystvorter” og det har de stort set næsten alle sammen. De få der ikke har, deres buler ikke ud fra brystet men er mere flade. Hvis I forstår hvad jeg mener!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Bryster er så forskellige! Og kroppe er forskellige.

Det skriver jeg til dig, fordi der ikke er nogle bryster eller brystvorter, der er mere normale end andre. Nogle har strittende brystvorter, nogle har store brystvorter, nogle har små, nogle har mørke, andre har flade osv.

Jeg kan godt forstå, at du er optaget af din krops udvikling, og at du prøver at sammenligne med de andre. Det tror jeg, alle i din alder gør, for hvad skal I ellers gøre med alle de ting, der sker i kroppen. Men jeg synes ikke, du behøver være bekymret over dine brystvorter, for som sagt er der ikke noget, der er mere normalt end andet.

Som du selv skriver, er du ikke helt færdig med at udvikle dig, og brysterne vil nok ændre både størrelse og udseende. Måske ændrer dine brystvorter sig også, og måske gør de ikke.

Det bedste, du kan gøre for dig selv, er at acceptere, at dine brystvorter er, som de er, og sige til dig selv, at de er lige så normale som alle de andre.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.