Brev
Underlig pupertet
Hejsa.
Jeg er en 12 årig pige og jeg har en lidt mærkelig pupertet.
Jeg har lige fået menstruation her idag.
Men har hverken fået kønshår eller udviklet bryster endu.
Jeg syndes det er ret mærkeligt og fåstår det ikke rigtig.
Jeg håber at i kan svare på hvirfor og hvordan det kan lade sig gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige.
Tak for dit brev. Jeg må sige at jeg er imponeret over din viden om puberteten.
Jeg tænker nu du skal tage det helt roligt, det lyder helt normalt. Man kan godt få menstruation, selvom man ikke har fået kønshår eller har udviklet bryster endnu, det skal nok komme. Måske du kan tage en snak med din mor, om hvordan det var da hun fik hendes menstruation. Måske det var det samme for hende i forhold til udvikling af fx bryster?
Hvis du stadig føler det er lidt mærkeligt, vil jeg da anbefale du kigger forbi sundhedsplejersken eller skolelægen på din skole, som vil kunne tage en snak med dig omkring pubertet og udvikling.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Mange hilser fra Børnetelefonen.