Brev
Underlig menstruation
Hej,
jeg er en pige på 15 år.
har haft menstruation tre gange; en gang i starten af december, en anden gang i marts og den sidste gang i april. Mellem de to sidste gange gik der 50 dage.
Jeg er godt klar over, at ens menstruation er uregelmæssig til at starte med, så det er ikke lige dét der bekymrer mig.
Mit problem ligger i selve blodet.
Det har været helt normalt indtil de sidste dage af cyklussen i marts. Det begyndte jeg at få en smule ondt i skeden og min menstruation aftog kraftigt – altså det blev til meget, meget lidt. Det der også skete var bare, at det blev brunt og meget klistret, og virkede slet ikke som blod. Det begyndte også at lugte en smule anderledes.
Her i dag (D. 27/5) bemærkede jeg en svag sammentrækning i skeden og kunne også lugte noget da jeg tog mine trusser af. Der var to meget små “klumper” af det samme brun/orange, klistrede stads. Det minder mest af alt om flydende karamel, bare ikke lige så fast.
Jeg forstår slet ikke, hvordan det kan gå fra at have været helt fint med flydende blod og nul problemer, til dette. Der kommet noget ud en sjælden gang imellem og når jeg tjekker mit bind er det helt brunt, ikke som størknet blod brunt, men som i afføring brunt. Ikke for at skulle gøre det ulækkert, men ved slet ikke hvordan jeg skal forklarer det.
Jeg mistænkte det først for at være meget tynd afføring jeg ikke havde lagt mærke til, men fandt så ud af at det var det ikke… Jeg er bekymret for, hvad det kan være?
Hvis det kan hjælpe på noget, har jeg aldrig været seksuelt aktiv. Jeg har dog mistænkt mig selv for at have skedesvamp, da det engang imellem klør lidt og jeg engang har haft børneorm (1-2 år siden…)
K.h
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Når jeg læser, din grundige beskrivelse af hvordan du spekulerer over din menstruation, tænker jeg det er godt, du skriver herind til.
Jeg kan ikke 100 % sige, om du har nogle former for svamp eller andet. Ud fra de ting, du beskriver, tænker jeg dog ikke der er noget galt med dig. Det er meget forskelligt, hvordan menstruations blodet er både i farve, lugt og ”konsistens”, derfor er det også normalt med mange nuancer af brune, dybtrøde og røde farver blod. Mange oplever også klumper i blodet, nogle gange ret store, dette er også normalt. Når din krop udskiller blodet, sker det ved at musklerne i din skede spændes. Dette kan for nogen føles ret smertefuldt, andre igen kan næsten ikke mærke det.
Oveni de forskellige måder blodet kan være, kan selve cyklussen også opleves forskellige særligt i starten, ligesom du selv har oplevet.
Når det er sagt, kan jeg godt alligevel forstå, hvis du går og spekulerer over, om du har svamp eller andet. Det kan være rigtigt svært bare at sige til sig selv, at det er som det skal være. Derfor spekulerer jeg også på, om det er en ide for dig, at tale med en voksen om, hvordan du oplever din begyndende menstruation?
Er du mon så fortrolig med din mor, at du kan tale med hende om, hvordan du oplever det? Nogle piger er ret tætte på deres mødre og kan godt tale om sådanne ting, andre bliver forlegne over det, hvordan mon du har det? Vil det være ok, hjemme hos dig?
Måske kan du nå at tale med din skoles sundhedsplejerske her inden sommerferien kommer, rigtig mange af sundhedsplejerskerne er gode til at tale med børn og unge om sådanne emner, hvad tænker du om den ide? Kan du vise dit brev til sundhedsplejersken, så du ikke behøver at forklare det hele en gang til?
Det kan være du har brug for at læse mere om menstruation og emner i samme retning. Derfor vil jeg anbefale dig hjemmesiden der hedder
www.sexlinien.dk
inde på den side, er der et helt afsnit om emnet.
Du kan også ringe og tale med din læge om, hvordan din menstruation er. Du kan fx ringe og læse dit brev op for lægen, så kan lægen vurdere, hvad der er bedst at gøre. Hvis du synes, at det er pinligt, kan du ringe til lægen og sige, at du gerne vil spørge om noget anonymt og derefter læse brevet op eller bare stille dit spørgsmål. Din læge har tavshedspligt, det betyder at dine forældre ikke får at vide, hvis du ringer ind. Men lægen har også pligt til at fortælle dine forældre om det, hvis du skal i behandling fx med medicin. Når du er 18 år, har din læge fuld tavshedspligt.
Du kan selvfølgelig også ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale mere med en rådgiver herinde, eller logge på UngeChatten.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen