Ulykkelig pige..

Hejsa!

Jeg er en pige på 17 år. Jeg har et problem med mit selvværd og min krop.

Jeg er 159 cm høj og vejer 60,5 kg. Jeg synes selv jeg er for tyk, og føler mig ikke specielt godt tilpas med min krop.

De personer som jeg går med er meget tyndere end mig, jeg får det dårligt bare af at drikke et glas sodavand når jeg er sammen med dem.

Jeg ved ikke om jeg er for tyk eller om det bare er noget jeg bilder mig selv ind.. Jeg har nok bare for lidt selvtillid, men det kommer nok fordi jeg blev mobbet da jeg var yngre..

Mange hilser en meget ulykkelig pige.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hejsa pige på 17

Tak for dit brev til Brevkassen, hvor du fortæller, at du ikke føler dig specielt godt tilpas med din krop. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er noget rigtigt mange piger (og drenge) oplever i din alder. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig!

Du skriver, at du ikke ved, om du er for tyk, eller om det er noget, du bilder dig selv ind. Når jeg læser dine mål, at du er 159 cm høj og vejer 60,5 kilo – tænker jeg, at du på ingen måder er for tyk! Jeg tænker tværtimod, at din vægt passer rigtigt godt til din højde. Som du skriver, kan man helt uden at vide det godt komme til at bilde sig selv ind, at alle andre er tyndere end en selv og kan spise mere uden at tage på. Det tror jeg måske, de fleste mennesker gør en gang i mellem. Oftest vil dem, du går sammen med tænke det samme om dig – altså at du er tyndere end dem. Hvad tænker du mon om det?

Når jeg i dit brev læser, at du har tænkt på, om den mobning, du har oplevet, da du var yngre, kan have påvirket dit selvværd og selvtillid får jeg et billede af en pige, som har tænkt en masse over, hvorfor du har det, som du har det. Det er en rigtig god egenskab at have – det kan du godt være stolt af! Det er også meget klogt tænkt for det er helt rigtig, at mobning kan påvirke ens selvværd og selvtillid og dermed også gøre, at man får et forkert billede af sig selv.

Voksne som fortæller, at de er blevet mobbet som børn siger, at det er svært at tro på andet end det som andre har drillet en med. Det kræver derfor, at man arbejder med sig selv, hvilket kræver tid, tålmodighed, kræfter og vilje, men det kan lade sig gøre! Hvis du går ind på dette link og vælger temaet mobning inen du trykker søg, så kan du læse om andre unge mennesker, der skriver ind fordi mobning har påvirket deres selvbillede: https://bornetelefonen.dk/brevkassen#filterToggle.

Jeg tænker på om en måde du kan arbejde med dit selv på kan være, at du undersøger, hvilke positive egenskaber og særlige kendetegn ved dit udseende du har. Det kan fx være, at du er glad for dit hår, dine øjne, din næse, din mund, din hals, dine arme, dine hænder, din mave – undersøg, hvad der er flottest. Dine ben måske? Også fokuser på, hvad det er, der gør dem flotte? Hvad kan du godt lide ved dem? Er der noget tøj, der fremhæver det flotte ved dig, eller som du føler dig særligt godt tilpas i? På den måde kan de positive tanker om dig selv begynde at fylde mere og mere og dermed vil de begative tanker du før havde om dig selv fylde mindre og mindre – mon det er noget, der kan give mening for dig?

Du skriver ikke så meget om dine veninder i dit brev - ud over, at du oplever, at de er tynde, men kunne de måske hjælp dig med denne undersøgelse? En mulighed er, at du forslå, at I sammen skal skiftes til at fortælle hinanden, hvad I sætter pris på ved hinanden. Det kan I fx gøre ved, at I alle fuldænder sætningen ”Jeg sætter pris på dig fordi….”

Jeg håber, at du, efter at have læst mit svar har, mod på at nyde et glas sodavand med dine veninder og at du kan tro på, at du på ingen måder er for tyk. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du velkommen til at skrive ind igen. Du kan sms'e og ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til os på Chatten.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.