Brev
Udvikling
Hej bb.
jeg er lidt bekymret for min udvikling. jeg udvikler mig ret langsomt.
jeg er 11 og min krop har ikke ændret sig ret ret meget.’ er det et krops-problem?
Kh E
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ETak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver herind, når du er bekymret. Jeg tror, der er mange andre, der ligesom du tænker over, hvordan deres krop udvikler sig, og som også er bekymrede. Derfor er det sejt, at du gør noget ved dine tanker og skriver et brev til BørneTelefonen.Jeg er sikker på, det ikke er et krops-problem, at din krop ikke har ændret sig ret meget. Der er meget stor forskel på, hvornår ens krop begynder at ændre sig, og der er også stor forskel på, hvordan vi kommer til at se ud, når vi er færdig udviklet. Nogle piger begynder tidligt at få bryster, og med det kan også høre, at man får menstruation og begynder at få hår under armene og mellem benene tidligt. Andre pigers bryster begynder først at ændre sig i en senere alder, og der kan også gå længere tid, før de får menstruation og hår. Jeg tænker nu ikke, at din krop udvikler sig langsomt, selv om du er 11 år, og der ikke er sket ret meget.Nogle gange udvikler pigers kroppe sig i samme stil som deres mødre. Ved du, hvordan din mors krop udviklede sig, da hun var i din alder? Måske kan du prøve at snakke med hende om det?En anden mulighed kunne også være at tale med sundhedsplejersken på skolen. Måske har du været til sundhedsplejerske for nylig, eller du skal måske snart? Du kan altid finde sundhedsplejersken og tale med hende om det, også selv om du har været til sundhedsplejersken for nylig. På nogle skoler er der bestemte tider, hvor sundhedsplejersken er på skolen. Det kan du evt. spørge din klasselærer om. Sundhedsplejersken kan fortælle dig mere om, hvordan og hvornår man begynder at udvikle sig. Hun vil jo også kunne se din krop og kan på den måde måske være med til at berolige dig.Nu har jeg givet dig et par ideer til, hvad du kan gøre. Måske synes du, det er svært at vælge, hvad du kan gøre. Det kan også være, at du har brug for at få hjælp til, hvad du kan sige til enten din mor eller sundhedsplejersken. Hvis du har lyst, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111 og få mere hjælp.Jeg håber, at du enten er blevet mere rolig ved at høre, at vores kroppe udvikler sig forskelligt, eller at du har fået nogle ideer til, hvordan du kan få svar på dine bekymringer. Jeg synes det er rigtig sejt, at du gør noget ved det.De bedste tanker fra BørneTelefonen