Udvikling.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige dreng

Det kan være hårdt at føle sig bagud i forhold til andre, især hvis det er med noget man ikke selv har kontrol over, som kroppens udvikling. Rigtig mange unge går med tanker om dem selv og deres krop, så du er på ingen måde alene med dine bekymringer. De fleste drenge går i puberteten i 13-17 års-alderen. Siden du er 14, er der derfor ikke noget som helst unormalt i din udvikling, ud fra det du fortæller. Det lyder som om, at puberteten er på vej for dig, når du nævner at du er begyndt at få kønsbehåring. Derfor må du væbne dig med en smule tålmodighed, for det skal nok komme.

I de kommende år af dit liv vil du opleve at du vokser, får øget kropsbehåring, din stemme går i overgang, og du bliver mere interesseret i sex. De udviklinger sker ikke ens for alle drenge. For nogle går det hurtigt, og for andre er overgangen mere flydende. Der er ikke noget, der er mere rigtigt eller naturligt end andet. Drenge vokser og udvikler sig faktisk helt ind til de er ca. 20 -21 år.

Når det så er sagt, er din situation jo lige nu sådan, at du føler dig bagud. Du siger, at de fleste drenge i din klasse viser flere tegn på at de er i puberteten, end dig. Mon der er andre, der har det lidt ligesom dig, som kunne være gode at snakke lidt med? Jeg tænker, at din far måske også kunne være god at tale med? Selvom det måske kan virke lidt pinligt, har han jo været igennem det samme.

Der er ikke som sådan noget du kan gøre, for at fremskynde puberteten. Kroppen gør som regel det den skal, i sit eget tempo. Det er altid godt at spise sundt, få motion til at styrke kroppen og så er god og tilpas meget nattesøvn rigtig vigtig. Om natten, når du sover, har krop og hjerne ro til at genopbygge og udvikle sig. Hvis du vil, kan du dog godt tale med din læge eller sundhedsplejerske om din fysiske udvikling. De kan måske give dig et mere fyldestgørende svar mht. lige præcis din krop.

Hvis du vil læse lidt om pubertet, kan du evt. besøge Sexliniens rådgivning: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/pubertet.aspx

Jeg håber du kunne bruge mit svar til at finde lidt ro.

Mange hilsner,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.