Brev
Udflåd men ingen menstruation
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg har haft udflåd i snart et år (jeg har altid meget udflåd ) ,men jeg har ikke fået menstruation endnu.
Jeg syntes det er mærkeligt fordi jeg har hørt at når man for udflåd betyder det at man snart få menstruation.
Er det normalt at man har udflåd så langtid uden at få menstruation?
Kh. En forvirret 13 årig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det er helt almindeligt, at du har udflåd, som du beskriver det. Der sker rigtig mange ting med en, fysisk og mentalt, mens man er i puberteten - og det er jo dér, du er - i overgangen fra at være barn til at blive voksen.
Når du søger oplysninger om menstruation på www.sexlinien.dk, får du at vide, at dagligt udflåd er et af mange tegn på, at kroppen snart er klar til menstruation, som du også skriver. Nogle piger oplever, at de har udflåd nogle måneder, før menstruationen kommer - andre piger oplever, at de har udflåd i op til 3 år, før menstruationen kommer. Ligesom på så mange andre punkter er vores kroppe også på dette punkt forskellige fra hinanden.
Du kan tjekke efter, om din krop giver dig andre signaler på, at noget skulle være galt; f.eks. om du har smerter, irritationer eller på anden måde gener i din skede. Du kan tjekke dit udflåd med hensyn til farve og lugt, det skal helst være gennemsigtigt eller hvidt, og ikke lugte grimt. Ellers kan det være en god idé at tale med læge eller sundhedsplejerske.
Du kan i det hele taget overveje at tale med sundhedsplejersken på din skole, hvis du er i tvivl om, om alt er okay. Med de tjek du har lavet, giver du sundhedsplejersken et grundlag for at vejlede dig med hensyn til, om dit udflåd er helt almindeligt og forventeligt for en pige i din alder, eller om der er grund til at bekymre sig. Det tror jeg nu ikke, at der er.
Du kan overveje at tale med din mor om din tvivl med hensyn til menstruation. Hun vil kunne vejlede dig ud fra sine erfaringer, og måske kan I sammen søge flere oplysninger på www.sexlinien.dk, hvor der er en særlig side for unge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke!
Mange hilsner fra BørneTelefonen