Udflåd i to år

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du får udflåd og det er nedern, når det gør din underbukser våde. Det kan jeg virkelig godt forstå er irriterende.

På BørneTelefonen snakker vi med andre piger som også har udflåd. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at høre, at du ikke er den eneste der oplever at have meget udflåd.

Du er bestemt heller ikke den eneste, der onanerer. Det synes jeg ikke, du skal skamme dig over. Som du også selv har opdaget ved at læse breve fra andre unge, så er der mange, som begynder at onanere i din alder – og der er også andre, der skammer sig over det. Det er dog helt naturligt.

Det er også helt naturligt at opleve udflåd. Det kommer ofte i forbindelse med at man kommer i puberteten. Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd der kommer. Mængden af udflåd kan også skifte, alt efter hvor man er i sin cyklus. Mængden af udflåd er også generelt større hos yngre kvinder. Det vil sige, at du kan opleve have mere udflåd nu, men med tiden vil du opleve at få mindre udflåd.

Jeg vil gerne komme med nogle råd til, hvad du kan gøre, når du oplever meget udflåd.

  • Du kan fx købe nogle trusseindlæg. De er lavet til når man får udflåd. De er meget tynde og sidder fast med en smule klisterbånd på underbukserne. Det er mere behageligt end toiletpapir. Måske kan du også have lyst til at spørge en, om de vil købe det for dig. Det kunne fx være din mor?
  • Du kan nøjes med at vaske dit underliv med masser af vand, når du bader. Man behøver ikke bruge sæbe. Men bruger man sæbe, er en intimsæbe uden parfume tit bedre end almindelig sæbe. Måske kan mængden af dit udflåd også hænge sammen med, hvis du bruger parfumeret sæbe, når du bader.
  • Efter du har onaneret, kan det også være en god ide at tørre sig med toilet papir før du tager underbukser på. Nogle gange kan det også gøre at man er ekstra våd, den dag hvor man har onaneret. Her kan et trusseindlæg også være en hjælp.

Hvis du gerne vil vide mere om hvad der sker med kvindekroppen, når man kommer i puberteten kan du læse mere om det på BørneTelefonens hjemmeside: Kroppen i pubertet. Det kan også være at du vil vide mere i forhold til menstruation, det kan du se en video om her: Hvad er menstruation.

Jeg håber meget at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind igen på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.