Brev
udflåd
hej
jeg er en påge på 14 år.
jeg fik udflåd da jeg var 11 og mens da jeg var 12.
Men jeg får stadig udflåd hver dag.
vi er 6 piger i min klasse som snakker om alt og vi har også snakket om udflåd og de sagde allesammen at deres udflåd stoppede da de fik mens.
det er ikke altid lige sjovt at skulle have et trussindlæg på hverdag og hvis jeg glemmer det så er mine trusser våde.
det er heller ikke sjovt når jeg skal i svømmehallen med mine venner for ´når jeg tager mine trusser af kikker de på mig.
Så mit spørsmål er: er det unormalt at have udflåd hver dag efter man har haft mens i 2 år???..
hilsen xx1
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære xx1,  Tak for dit brev! Jeg synes, det er godt, at du er opmærksom på din krop, og jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at du har udflåd, når dine veninder fortæller, at de ikke har det mere.  Du spørger, om det er normalt at have udflåd hver dag – også efter man har haft menstruation i to år. Det er helt normalt, at man har udflåd hver dag. Mange har udflåd helt til de stopper med at menstruere, når de bliver ældre og kommer i det, man kalder overgangsalderen. Det er meget forskelligt, hvor meget udflåd, piger og kvinder har – og det kan også være meget forskelligt, hvor meget udflåd man har fra dag til dag. Udflåden kan nemlig ændre sig alt efter, hvor man er i sin menstruationscyklus. Hvis du synes, at det lugter, er det en god idé at sige det til din mor, så hun og du snakke om det er lægen, I skal snakke med.   Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er så sjovt at skulle have trusseindlæg på hver dag, og jeg kan også godt forstå, at du synes, det kan føles ubehageligt, når dine veninder kigger på dig, når I skal i svømmehallen. Jeg ved, at der er mange piger, der kun går med trusseindlæg i et par dage efter, de har haft deres menstruation, fordi man kan pletbløde lidt eller fordi, udflåden kan være lidt brunlig. Men ellers er der mange piger, der ikke går med trusseindlæg hver dag – også selvom de har udflåd. Mange gør i stedet det, at de skifter trusser et par gange om dagen på de dage, hvor de har mest udflåd. For eksempel når de kommer hjem fra skole.  Hvis du synes, det lyder ubehageligt at gå rundt uden trusseindlæg, når du har udflåd, kunne du måske starte med at prøve ikke at have trusseindlæg på en dag, hvor du bare skal være derhjemme, fx i weekenden? På den måde kan du hele tiden mærke og følge med i, hvor meget udflåd, der egentlig kommer, og hvordan det føles ikke at have trusseindlæg på. Måske er det helt OK ikke at have trusseindlæg på, hvis du skifter trusser midt på dagen?  Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Hvis du har flere spørgsmål eller hvis du bare gerne vil tale lidt mere om det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på UngeChatten. Begge har åbent hver dag fra 11-23.  De bedste hilsner fra BørneTelefonen