Udflåd?

HEJ!:)

jeg er er en pige på 14 som er meget irriteret og træt af udflåd! Jeg fik det som 11 årig og dengang troede jeg at udflåd det stoppede med at komme når man fik sin menstruation.

Jeg fik desværre min menstruation da jeg var 13 så det var ret irreternde, massere af underbukser blev ødelagt og såen!:/ jeg er virkelig forvirret nu? jeg troede udflåd stoppede når man fik sin menstruation? Stopper udflåd ikke når man får den? Hvornår stopper den?!

Jeg er så frustreret at det hele tiden kommer det er træls underbukser ødelagt og nu når jeg er ved den alder så er det også ret pinligt hvis man fx er med en dreng….. Men dengang jeg var 11 der havde jeg en 16 årig veninde hun havde aldrig udflåd? Stopper udflåd aldrig? Hvis det ikke gør så gider jeg det bare ikke mer:-|

det er nogle simple spørgsmål jeg har:

1- hvornår stopper udflåd?

2- kan man gøre noget for at stoppe det

3- hvad gør det egenligt godt for?

Og ja ved godt at man kan bruge trusse indlæg men det er ikke alle der har råd til det?

Håber i kan hjælpe mig for keg er rigtig desperat!;)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Der er rigtig mange piger, der er irriteret over udflåd. Men alle piger og kvinder har det, og det er med til at holde underlivet sundt, beskytte mod dårlige bakterier og gøre det nemmere ved samleje.

Udflåd dannes i skedens slimhinde. Det helt normalt og som regel hvidt og lugtfrit. Hvis det begynder at ændre farve til grøntlig brunt samt at lugte, så kan det være tegn på svamp eller betændelse.Det skal behandles hos lægen. Alle kvinder har lidt udflåd fra et par år før puberteten og til man slutter med at have menstruation som voksen. Det er forskelligt, hvor meget udflåd man har, også i forskellige perioder af ens liv.

Du skriver, at det godt kan være lidt pinligt, hvis man er sammen med en dreng. Lige præcis det at være sammen med en dreng, kan gøre en seksuelt ophidset og det betyder at skeden danner lidt mere udflåd - man bliver våd. På den måde tænker jeg, det er et godt tegn at man er våd, når man er sammen med en dreng. Det betyder fx, hvis man skal have samleje er skeden våd og det er nemmere gennemføre et samleje. Jeg tænker, han sandsynligvis også vil tage det som en kompliment, at man er seksuelt ophidset.

Hvis du er bekymret over den mængde udflåd, du ser i dine trusser, kan det være en god idé, at ringe og snakke med lægen eller sundhedsplejersken og gerne din mor. Her kan du også få meget mere at vide om kroppens udvikling.

Du spørger til, hvad man kan gøre for ikke at ødelægge ens trusser, og som du selv nævner, så er det mest oplagte at benytte et trusseindlæg ved udflåd og bind under menstruation. Kan det være en mulighed for dig at spørge dine forældre, om de vil købe nogen til dig? Det kan gøres ret billigt i Aldi, Netto eller Fakta, alt efter hvilket mærke man vælger. Og jeg vil give dig helt ret i, at de fleste bind og trusseindlæg er for dyre.

Kort sagt:

1 – Udflåd stopper ikke, men mængden kan være forskellige fra menstruation til menstruation

2 – Man kan som du selv skriver benytte sig af trusseindlæg ved udflåd og bind ved menstruation

3 – Udflåd er til for at holde skeden sund og fugtig

Venlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.