Brev
Udflåd
Hej jeg er en pige på 13 år, jeg har nu haft min menstruation i et år, og nu er den 5 dage forsinket, og mit udflåd er så tykt som hytteost og det er begydt og klø og jeg er meget nervøs for om det kan være jeg er gravid.
Håber du forstår mit brev
Vh hyttepigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Vil lige starte med at sige, at jeg forstår dit brev.
Kan se at du har en del tanker der har fyldt i hvert fald i 5 dages tid, og som nok fylder mere og mere. Derfor er det super godt at du har skrevet ind til mig, jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Jeg ved det kræver meget mod og styrke at bede om hjælp, så rigtig meget respekt herfra.
Nu ved jeg jo ikke om du har haft sex? Men det kan jeg næsten gætte mig til at du har, da du er bange for at være gravid. Kan være jeg tager fejl.
Jeg kommer lige til at lyde voksen, kun fordi det er vigtigt for mig at sige.
Når man har sex, så er det rigtig vigtigt at man føler sig tilpas, og passer på sig selv.  Man passer bedst på sig selv, ved at lytte til hvad man har lyst til, og sige fra hvis det føles forkert. Derudover er det vigtigt at man bruger kondom, eller anden form for beskyttelse, for at sikre man ikke bliver gravid.
Men tilbage til dine tanker. Nu er jeg ikke læge, og kan som sådan ikke sige præcis hvad der sker med din krop. Det skal der en læge til at kigge på, for at være helt sikker på alt er okay. Når man er 13 år kan menstruationen godt være uregelmæssig, det vil sige, den ikke kommer præcis hver måned, men hvis man får noget udflåd der klør, så er det altid godt lige at lade lægen tjekke det, så du kan komme i behandling hvis det fx er noget svamp eller katar. Det er helt ufarligt, men kræver et lægebesøg.
Jeg kan læse at du er rigtig opmærksom på din krop, og hvad der sker med den. Det er super godt, at være nysgerrig og holde øje. På den måde kan man også passe på sig selv. Så vigtigt at blive ved med at gøre det.
Jeg tænker faktisk at det kunne være en rigtig god ide, hvis du måske får snakket med din mor. Din mor har nok også oplevet det samme, og kan tage dig med til lægen. Så du kan få klarhed over hvad der sker. Hvis du tænker, det er pinligt, så kan jeg godt forstå de tanker. Men jeg ved at din mor er der kun for at passe på dig, og sørge for du har det godt! Det vil i starten føles pinligt, men bagefter vil det skkert føles rart, og beskyttende.
Kærligste tanker
Børnetelefonen