Brev
Udflåd?
Hej.
Jeg er en pige på 11 år.
Og jeg har fået udflåd
Tror jeg?
Jeg har noget i mine underbukser som er slimet men når det været der i noget tid bliver det hårdt og lige til at skille af?
Er det normalt?
Hilsen pigen.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11 årige pige.
Det er helt normalt for piger som er på vej i puberteten at få udflåd både, hvis du har fået menstruation eller hvis du ikke har fået det endnu. Skeden holdes fugtig på grund af dannelse af slim, og det er dette slim, som viser sig som udflåd. Yngre kvinder har mere udflåd end ældre. Det er dog meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd der kommer. Mængden af udflåd skifter også hos den samme pige, alt efter hvor hun er i sin menstruationscyklus.
Hvis det samtidig klør, lugter grimt eller svier når du tisser, så skal du dog tale med din læge. Så din læge kan udelukke at det ikke skyldes en infektion.
Ellers er det helt normalt med udflåd.
Håber det var svar nok, ellers er du altid velkommen til at ringe til os på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.