Brev
Udflåd
Er det normalt at have ekstrem meget udflåd?
Jeg bliver nød til at have trusseindlæg i hver dag for, at det ikke kommer ud over det hele i mine underbukser..
kan man påvirke det eller noget, så der ikke er så meget?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er generende for dig at have meget udflåd.
Hvis man bekymrer sig om kroppen, og hvordan den opfører sig, så er det altid godt, at tale med nogen om det. Ligesom du gør, når du skriver herind til Brevkassen. På den måde, kan man måske få lidt ro, og skal ikke bekymrer sig så meget om det.
Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd der kommer, og yngre kvinder har oftest mere udflåd end ældre kvinder. Derfor kan man godt sige, at det kan være normalt at have meget udflåd, særligt når man er i din alder.
Der er desværre ikke rigtig noget, du selv kan gøre for at påvirke mængden af udflåd.
Men hvis du fortsætter med, at have ekstremt meget udflåd og det stadig generer dig, vil jeg foreslå, at du snakker med din læge om, hvad du kan gøre.
Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kroppens udvikling og kan måske også være god at snakke med.
Jeg håber, at du har fået en smule ro på bekymringerne.
Mange hilsner fra BørneTelefonen